Dyson Award voor Delftse student

De Duitse uitwisselingsstudent Konstantin Wolf (Industrieel Ontwerpen) heeft de Nederlandse James Dyson Award gewonnen met Breathe, een compact ventilatiesysteem om de luchtkwaliteit in kleine woonruimtes te verbeteren. Wolf ontwikkelde Breathe speciaal voor tiny houses.
Bijzonder aan het systeem is dat het weinig ruimte in beslag neemt en – afgezien van het regelsysteem – geen elektriciteit verbruikt. De interne luchtstroom komt namelijk op natuurlijke wijze tot stand dankzij het schoorsteeneffect. Hierbij ontstaat verticale luchtstroming als gevolg van natuurlijke temperatuurverschillen. (Lees verder onder de afbeelding)

De bouwtekening van de Breathe.

Breathe bestaat uit een paneel met een in- en uitgang met daartussen lamellen. Warme lucht stijgt op en creëert een luchtstroom die de lucht tussen buiten en binnen regelt. Staan de lamellen onder spanning, dan neemt het trekeffect toe. Dit zorgt voor een betere ventilatie in de zomer. In de winter worden de lamellen losgemaakt, waardoor ze de vrijheid hebben om in de wind te bewegen. Zo vertraagt de luchtstroom en kan binnenkomende lucht worden voorverwarmd door de opgeslagen zonne-energie. (MvdV)

• Dit jaar organiseren 29 landen wereldwijd de James Dyson Award. Elke nationale winnaar wint 5800 euro. Wolf maakt in de internationale finale kans op de hoofdprijs van 33.500 euro.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl