Duwo verbiedt feesten Krakeelhof

De bewoners van studentencomplex Krakeelhof hebben vorige maand een brief gekregen waarin hun verhuurder Duwo het tot nader order verbiedt om grotere feesten dan verjaardagsfeestjes te geven.

Dat zeggen verschillende bewoners van het complex, dat ook wel de JVB wordt genoemd. In de brief schrijft studentenhuisvester Duwo dat grotere feesten voorlopig als illegaal worden beschouwd.

Een bewoonster, die niet met naam genoemd wil worden, denkt dat haar buren zich weinig van het verbod zullen aantrekken. “Er is in ieder geval een feest afgelast, maar als de brief vergeten is, zullen er gewoon weer feesten zijn.” Andere bewoners denken er net zo over.

De bewoonster weet dat er de afgelopen tijd verschillende incidenten zijn geweest. “Ik heb gehoord dat mensen vanaf het dak stenen naar huizen hebben staan gooien.”

Dat strookt met het verhaal dat de tweede man van de Delftse politie, Kees Zandbergen, deze week in Delta vertelt. Hij zegt dat er na een feest in de Krakeelhof drie weekeinden geleden bij negen woningen met kiezelstenen ruiten zijn ingegooid. Meerdere auto’s zouden volgens hem putten in de daken hebben gehad.

Zandbergen zegt in het interview dat Duwo actie moet ondernemen tegen grote feesten waarbij veel meer mensen in het pand aanwezig zijn dan is toegestaan. Bewoners kunnen wel een brief hebben verspreid in de buurt om het feest aan te kondigen, aldus de politieman, ‘maar daarmee heb je geen vrijbrief om om drie uur ’s nachts met de ramen open jouw muziek op honderd decibel te draaien’.

Bovendien moet volgens Zandbergen de brandveiligheid worden gewaarborgd. “Van de brandweer mag je met zestig man in huis zijn, maar het zijn er soms vele malen meer. Wij moeten ons altijd afvragen hoe iedereen naar buiten komt als er iets mis gaat.”

De directeur van Duwo, Jan Benschop, was niet bereikbaar voor commentaar op de vorige maand verstuurde brief. Deze week zei hij nog dat een verhuurder zijn huurders het feesten niet kan verbieden. “Een studentencomplex zonder een goed feest af en toe kan ik me niet voorstellen”, zei hij.

Benschop benadrukte dat er volgens hem weinig aan de hand is in de Krakeelhof. “Wij hebben daar dagelijks mensen rondlopen en krijgen geen meldingen van medebewoners of omwonenden dat er iets uit de hand loopt.”

Hij zei daarbij dat Duwo een lik-op-stukbeleid heeft, dat er bij klachten toe kan leiden dat een afdeling wordt ontruimd, maar dat gebeurt volgens Benschop zelden.

Pagina 10: ‘Hoeveel kan iemand naar binnen gieten?’

Pagina 10: ‘Hoeveel kan iemand naar binnen gieten?’