Onderwijs

Duwo over mer: blij en kritisch

Studentenhuisvester Duwo is blij dat de milieueffectrapportage voor Delft Zuid-Oost bijna klaar is en dat er ruimtes zijn aangewezen voor drieduizend studenteneenheden. “We kunnen nu verder met bouwen.”


De langverwachte milieueffectrapportage (mer) is 1 november in concept naar buiten gebracht. In deze mer is onderzoek gedaan naar de effecten die bouwplannen in het TU-gebied hebben op het milieu. Verschillende mogelijkheden zijn onderzocht en daaruit is een ‘meest milieuvriendelijk alternatief’ (mma) naar voren gekomen. Dat voorziet onder meer tot 2013 in 4800 nieuwe woningen, waarvan drieduizend studenteneenheden.


Voldoen aan de vraag

Directeur vastgoed Arna Dolle van Duwo is verheugd dat de mer bijna klaar is. “We kunnen nu verder met bouwen . Alle plannen die we hebben achter de faculteit EWI mogen doorgaan en er is plaats voor meer.”


Hij plaatst ook een kritische kanttekening: “Waarom voldoen we niet meteen aan de vraag?” Duwo heeft laten berekenen dat er tot 2023 vijfduizend nieuwe woningen nodig zijn. Volgens Dolle zou het mooi zijn als er daarvan vierduizend de komende tien jaar in Delft Zuid-Oost, het TU-gebied, zouden komen.


Haast met overleg

Verder ‘wringt voor Duwo de schoen op de Kanaalhof’ in TU-Noord. Daar had de studentenhuisvester een nieuw gebouw met tweehonderd studentenwoningen voor ogen. Dat kan in het mma niet doorgaan, omdat het plan valt in een gebied dat is aangewezen als ecologische hoofdstructuur. “We begrijpen niet dat dat project helemaal wordt weggestreept. Het had best ergens anders in TU-Noord gekund.”


Dolle wil samen met de TU in overleg met de gemeente. Daar is haast bij, want die laatste wil nog deze maand op basis van het mma en input van omwonenden en belanghebbenden een voorkeursalternatief opstellen.

Delta, 20-9-2007
“In the near future containers may easily run over a threshold, because of the revolutionary castor, the Rollerlift.” 

Elderly people struggling to cross a doorstep with their rollators. That’s what Martin van Rijn observed five years ago, when visiting his girlfriend who worked at a physical therapy rehabilitation centre. Van Rijn had just graduated as an industrial designer and thought there should be a solution to this problem. This inspired him to come up with the ‘RollerLift’, a system that incorporates an extra, small wheel, called a castor.
“The RollerLift uses the mass and the energy of a cart in a smart and optimised way to cross a threshold”, says Van Rijn, who currently works at the TNO research centre. “When someone reaches a doorstep, the weight of the cart shifts from the normal wheel over to the small wheel that rests on the threshold. This is done with the help of a sliding mechanism with springs. In this way the wheels run over the threshold smoothly.”
After discussions with industry, the focus of the RollerLift shifted from rollators to rolling containers on casters. Several wheel developers were enthusiastic about Van Rijn’s invention; however, they wanted to see if the RollerLift could be standardized according to the one-size-fits-all principle. “My first version had to be adapted each time to the size and weight of containers”, Van Rijn recalls. “Industrial designer and TU Delft alumni Manger Cats came up with a solution. He became my business associate and invented a new system. The sliding mechanism was replaced by a rotating one. A single wheel configuration now supports a wide variety of containers and carts with different weights and dimensions.”

Van Rijn is currently working together with wheel manufacturer D&M Holland to make prototypes of this new system. “We’ll have to test whether it works as well as we think it does”, says the industrial designer. “We’ll also analyse how long the wheels will last. It’s very important that we show that RollerLift is a product that can be trusted. If a container company in the future uses our wheels, they have to be absolutely sure that the wheels will work. If that’s not the case, their whole logistic process shuts down. Because of this, we have a long way to go. I’m not sure when we can put the RollerLift on the market; it all depends on how the prototype performs in the tests.”

De langverwachte milieueffectrapportage (mer) is 1 november in concept naar buiten gebracht. In deze mer is onderzoek gedaan naar de effecten die bouwplannen in het TU-gebied hebben op het milieu. Verschillende mogelijkheden zijn onderzocht en daaruit is een ‘meest milieuvriendelijk alternatief’ (mma) naar voren gekomen. Dat voorziet onder meer tot 2013 in 4800 nieuwe woningen, waarvan drieduizend studenteneenheden.

Voldoen aan de vraag
Directeur vastgoed Arne Dolle van Duwo is verheugd dat de mer bijna klaar is. “We kunnen nu verder met bouwen . Alle plannen die we hebben achter de faculteit EWI mogen doorgaan en er is plaats voor meer.”

Hij plaatst ook een kritische kanttekening: “Waarom voldoen we niet meteen aan de vraag?” De gemeente heeft laten berekenen dat er tot 2023 vijfduizend nieuwe woningen nodig zijn. Volgens Dolle zou het mooi zijn als er daarvan vierduizend de komende tien jaar in Delft Zuid-Oost, het TU-gebied, zouden komen.

Haast met overleg
Verder ‘wringt voor Duwo de schoen op de Kanaalhof’ in TU-Noord. Daar had de studentenhuisvester een nieuw gebouw met tweehonderd studentenwoningen voor ogen. Dat kan in het mma niet doorgaan, omdat het plan valt in een gebied dat is aangewezen als ecologische hoofdstructuur. “We begrijpen niet dat dat project helemaal wordt weggestreept. Het had best ergens anders in TU-Noord gekund.”

Dolle wil samen met de TU in overleg met de gemeente. Daar is haast bij, want die laatste wil nog deze maand op basis van het mma en input van omwonenden en belanghebbenden een voorkeursalternatief opstellen.

Lees ook: ‘In TU-wijk is plek voor 4800 woningen’

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.