‘Duwo moet huuropzeggingen dertigplussers intrekken’

Duwo moet huuropzeggingen dertigplussers intrekken’
De Algemene Bewonersorganisatie (Abo) van Duwo verzoekt de huisvester om diens huuropzeggingen aan dertigplusbewoners ‘individueel in te trekken’.

Leden van de Abo konden het maandagavond niet eens worden over het antwoord op een adviesaanvraag van Duwo. De verhuurder wil dat bewoners van dertig jaar en ouder in studentenwoningen plaatsmaken voor nieuwe studenten. Ze heeft daarvoor uiterlijk 27 oktober een advies nodig van de bewonersclub.

De verhuurder heeft de dertigplusbewoners onderverdeeld in verschillende categorieën. Wie niet meer studeert, moet weg uit woonruimte die voor studenten is bedoeld. Wie nog wel studeert moet een campuscontract krijgen waarin staat dat hij binnen zes maanden na zijn studie plaatsmaakt voor studenten.

Het vorige bestuur van de Abo wilde daar een proefproces over voeren, maar de vooral oudere leden vonden dat daarmee de belangen van niet-studenten werden verkwanseld. Tijdens een ledenvergadering twee weken geleden werd het bestuur daarom weggestuurd.

Het lukte de stuurloze Abo maandag niet om alsnog tot een advies over deze dertigplusbewoners te komen. Tijdelijk voorzitter Thijs Timmerman vond een conceptbrief van lid Hans Talmon te negatief. Beleid alleen maar afwijzen zonder een alternatief te bieden, zou te gemakkelijk zijn, vond Timmerman.

Hij had met de bewonersorganisatie uit Amsterdam gesproken en zag meer in de plannen voor een brief van deze club. Probleem was alleen dat deze brief nog niet klaar was. ‘Terug naar af’, zo oordeelde Hans Talmon verongelijkt. Ingaan op de door Duwo gemaakte categorieën zou volgens hem betekenen dat de Abo daarin meegaat.

Uiteindelijk kwamen de ongeveer twintig aanwezigen overeen dat leden deze week kunnen meedenken over een nieuwe brief en dat ze maandag 20 oktober weer bijeenkomen. Voor het kiezen van een nieuw bestuur moet de Abo nog kandidaten werven. (CvU)

Opinie: De ABo mist draagvlak