Duwo gaat verder met huuropzeggingen

Gesterkt door gerechtelijke uitspraken doet Duwo een nieuwe poging om niet-studenten uit hun Duwo-woningen te krijgen. De studentenhuisvester is van plan hun huurcontracten op te zeggen. Om hoeveel gevallen het in Delft gaat, is nog niet bekend.

Wel laat Duwo weten 450 Delftse dossiers in onderzoek te hebben. Volgens bewonersorganisatie WijWonen leidt dat tot veel onrust onder huurders. Het lijkt voorzitter Barend Bentvelsen dan ook een goed idee als Duwo al deze huurders alvast schriftelijk op de hoogte brengt van de gang van zaken. WijWonen is tegen het openbreken van huurcontracten, omdat de organisatie vindt dat daarmee de huurbescherming wordt aangetast.

In de strijd tegen de kamernood voerde Duwo in 2006 het campuscontract in. Dat is een huurcontract, waarin de voorwaarde is opgenomen dat een huurder na zijn of haar afstuderen binnen zes maanden de kamer verlaat. Duwo probeert sinds 2011 bestaande reguliere huurcontracten om te zetten in zulke campuscontracten.

De meeste huurders zijn daarin meegegaan, maar er zijn er ook die zich verzetten. Dat leidde in zowel Delft als Amsterdam tot rechtszaken. In Delft werd Duwo in het gelijk gesteld. Huurders hebben daarop beroep aangetekend. De uitspraak in die zaak wordt volgende week verwacht.

Maar nog belangrijker voor Duwo is de uitspraak in de Amsterdamse zaak. In eerste instantie werden in Amsterdam de huurders in het gelijk gesteld, maar in juli 2012 bepaalde het Amsterdamse gerechtshof in hoger beroep dat Duwo gelijk had.

De studentenhuisvester zoekt nu uit wie van de 450 huurders die nog een gewoon huurcontract hebben studeren en wie niet. Degene die nog studeren, krijgen een campuscontract aangeboden, de niet-studenten krijgen een huuropzegging en moeten binnen zes maanden hun woning verlaten.