Kort

DUO weigerde aanvullende beurs onterecht

Een studente verbrak alle banden met haar vader en vroeg bij DUO een aanvullende beurs aan. Maar die kreeg ze niet. Tot ergernis van de rechter was de studiefinancier nauwelijks nieuwsgierig naar haar situatie.

Normaal gesproken krijgen studenten enige financiële steun van hun ouders. Deze studente niet, althans niet van haar vader. Die heeft haar zelfs meerdere keren opgelicht, zei ze tegen de Dienst Uitvoering Onderwijs.

Bij de aanvraag van een aanvullende beurs kijkt DUO in principe naar het inkomen van de ouders. Maar als studenten werkelijk een ernstig conflict hebben met hun ouders, kunnen ze DUO vragen om het inkomen van de ouders buiten beschouwing te laten. Dat deed deze student.

DUO ging er niet in mee. Dat kan gebeuren, maar de rechter vindt dat de organisatie in deze zaak tekort is geschoten. DUO had de studente beter moeten begeleiden en moeten doorvragen als ze niet genoeg informatie gaf.

Het is afwachten of ze alsnog een aanvullende beurs krijgt. DUO moet binnen acht weken een nieuwe beslissing nemen, met dit vonnis in het achterhoofd. Wel krijgt de studente alvast de proceskosten vergoed.

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau