Dromen en missies

Hockeyen voor Paraguay, fietssuccessen op NSK en klare taal van rugbyers.
Een grap die een droom werd, zo noemt Nicole van Jaarsveld haar opmerkelijke hockey-avontuur in Zuid-Amerika. Afgelopen maand startte de 22-jarige studente haar master environmental engineering aan de TU Delft.

Hockeyen doet ze bij overgangs-klasser HGC uit Den Haag, maar ze is sinds kort ook international. Momenteel doet zij in Peru mee aan ronde één van de Hockey World League in het nationale team van… Paraguay.

Afgelopen zomer reisde zij voor het eerst sinds negentien jaar terug naar haar geboorteland, waar zij contact legde met de nationale hockeybond. “De meiden geloofden pas toen ik voor hun neus stond dat er écht een speelster uit Nederland bij zou komen”, vertelde zij aan hockey.nl. “Ik heb in de zomer meegetraind en de speelsters en het land in korte tijd leren kennen.” Een van de tegenstanders in Peru is Brazilië waarin liefst drie Nederlandse meisjes acteren, onder wie de Delftse eerstejaars IO-studente Teska Tuijt, speelster van Bloemendaal. Het toernooi kan in theorie leiden tot deelname aan het WK of de Olympische Spelen, maar Van Jaarsveld blijft reëel: “De Olympische Spelen wordt een lastig verhaal, omdat er maar één plekje voor een Zuid-Amerikaans land gereserveerd is en Argentinië daar natuurlijk altijd mee aan de haal gaat.”

Dromen zijn mooi, vooral als ze werkelijkheid worden. Niet dat de droom –een podiumplaats op het NSK wielrennen op de weg- een grote was, maar toch. Jelle ten Kate van WTOS zag hem bij Nijmegen “dankzij een volle sprint en een mooie push” gerealiseerd worden. Na een rit van zeventig kilometer was een zilveren plak zijn deel. “Ontzettend kapot maar enorm trots kwam ik over de finish. Podium op het NSK stond aan het begin van het seizoen al op mijn lijstje.” Bij de dames zonder licentie veroverde clubgenote Marlies van der Lugt zelfs goud.

Klare taal op de website van de oudste rugbyclub van het land: ‘Dit jaar heeft het eerste team van de DSR-C maar één missie: kampioen worden in de eerste klasse.’ De droom voorbij. Dit hoog van de toren blazen wordt gevoed door de ingeroepen hulp van kracht- en conditietrainer Ian van der Werf. Diens voedingsschema’s, fitnessschema’s en conditietrainingen in het voorseizoen hebben de selectie ‘fitter en sterker dan ooit’ gemaakt, naar verluidt. Het schijnt te helpen, want na drie wedstrijden staat DSR-C met vijftien punten fier aan kop. Zondag 9 oktober staat in de vierde speelronde de aloude prestigestrijd tegen ‘de burgers’ van RC Delft op het programma.