Dopie promoveert

De herenploeg van Dopie keert terug naar de eerste klasse. Omdat de concurrentie verloor, was een gelijkspel (2-2) tegen Nieuwkoop genoeg.

Uitgerekend op ‘ouderdag’ konden de hockeyers de op promotie rechtgevende tweede plaats veiligstellen. De vanwege de sluiting van het sportcentrum naar het complex van HC Ypenburg verplaatste thuiswedstrijd trok daardoor extra veel publiek.

Van laagvlieger Nieuwkoop viel vooraf niet veel te vrezen. Toch kwam Dopie niet verder dan een puntendeling. “Er stond erg veel spanning op de wedstrijd”, verklaarde aanvaller Jochem Pieterse het moeizame gelijkspel. “We waren veel beter, maar wisten de kansen niet om te zetten in doelpunten. Dat kwam ook doordat Nieuwkoop met elf man stond te verdedigen. Er was geen doorkomen aan in de cirkel. We mogen blij zijn dat we kort voor tijd gelijkmaakten.”

Met de promotie voldeed het studententeam aan de doelstelling die het zichzelf aan het begin van het seizoen oplegde. Bij het ingaan van de winterstop leek het daar echter helemaal niet op. De eerste elf duels leverden slechts drie zeges op, tegenover zes remises en twee nederlagen. “Eigenlijk kun je niet meer promoveren als je zoveel punten laat liggen. We stonden vijfde of zesde. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en zijn heel hard gaan trainen. Als we nog wilden promoveren, moesten we zo’n beetje alles winnen. Dat is ook gebeurd.”

Terwijl de concurrenten punten bleven verspelen tegen elkaar, wonnen de Delftenaren zes keer . zelfs de ongenaakbare koploper HDS moest er met 2-1 aan geloven – en speelden zij tweemaal gelijk. Pieterse dicht coach Jaap Smaal een grote rol toe in deze opmars. “Ons probleem was dat we in het laatste kwart van de wedstrijd steeds onze voorsprong uit handen gaven door een tekort aan conditie. In de winterstop zijn wij, naast de doordeweekse trainingen, zeven weken lang elke zondagochtend gaan spinnen. We zijn ook veel meer op basispatronen gaan trainen, zoals uitverdedigen en aanvallen opzetten, in plaats van op ingewikkelde situaties die zelden voorkomen in een wedstrijd.”

Pieterse heeft nog geen flauw idee hoe zijn ploeg het volgend jaar gaat doen op een hoger niveau. Vaststaat dat de groep, inclusief coach, intact blijft. Alleen Michiel Smits, uitgerekend de man die aan de lopende band scoorde . ook zondag produceerde hij de twee treffers – zal er komend jaar niet meer bij zijn. Een aderlating, erkent Pieterse. “Het is afwachten wat er aan nieuwe jongens bijkomt. Misschien melden zich wel nieuwe talentjes aan.”

“We mogen blij zijn dat we kort voor tijd gelijkmaakten.” (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)