Doorzichtig kerstgezang

Het ‘vocaal ensemble’ Haarlem Voices geeft zaterdag een kerstconcert in de Lutherse Kerk in Delft. Drie van de dertien zangers zijn Delftse studenten.

Van kinds af aan is Roos van Krevelen al bezig met zingen. Dat gaat zo goed, dat haar ouders haar op een dag vragen of ze op de Koorschool St. Bavo in Haarlem wil. Deze basisschool voor kinderen vanaf groep vijf, was eerder alleen toegankelijk voor jongens. Maar om genoeg nieuw bloed binnen te halen, wordt hij op dat moment ook opengesteld voor meisjes.

Van Krevelen, nu zesdejaars student industrial ecology, ziet het als klein meisje wel zitten om iedere schooldag twee maal een half uur te repeteren. Dus verlaat ze haar basisschool voor de Koorschool. Daar heeft ze geen spijt van. Sterker nog, na de basisschool blijft ze zingen.

Ook als ze naar Delft gaat om te studeren. Bij het Delftse studentenmuziekgezelschap Krashna Musika gaat ze bij het koor. Het grote koor van de St. Bavokathedraal in Haarlem verlaat ze.

Een paar jaar later, nu zo’n twee jaar geleden, wordt haar gevraagd zich aan te sluiten bij een kleiner ensemble in Haarlem. “Ik vond het meteen erg leuk om weer naar Haarlem te gaan”, vertelt van Krevelen. “En met een kleiner clubje gaat dat gemakkelijker, omdat we minder verplichtingen hebben. We repeteren iedere week een keer en hebben twee concerten per jaar. Daarnaast doen we nog wat kleinere dingen, zoals huwelijken.”

In Delft heeft Van Krevelen nog nooit met de Haarlem Voices opgetreden. Hoewel twee andere leden van het ensemble ook in Delft studeren. Een van hen heeft net als Van Krevelen op de Koorschool gezeten. De ander heeft ze erbij gevraagd. Voor alle drie wordt het een spannende avond zaterdag. “Het wordt even afwachten of we in Delft veel publiek trekken”, vertelt Van Krevelen. “In Haarlem hebben we een heel koorschoolnetwerk, van vaders, moeders, ooms en tantes. Dat missen we hier, al denk ik wel dat veel mensen van Krashna het leuk vinden om te komen.” Bovendien, weet de studente, zijn er veel koren in Delft. “Dan moet er wel een markt voor zijn.”

En dat is wel te hopen, want de concurrentie is groot in kersttijd. Zo is er onder meer een dag na het concert van de Haarlem Voices een kerstconcert in de Maria van Jessekerk en op 18 december in de Oude Kerk.

Van Krevelen denkt echter dat de Haarlem Voices opvallen tussen de grotere koren. “Wij zijn een klein ensemble van jonge mensen, die mooie traditionele Engelse kerstcarols zingen. Grote koren klinken vaak massaal en log, terwijl wij vaak van mensen horen dat bij ons de muziek zo helder klinkt. Wij zingen heel helder en heel doorzichtig. Iedere stem is herkenbaar, dat is onze kracht.”

Of de Haarlem Voices na het concert van aanstaande zaterdag nog eens terugkeren in Delft hangt af van het succes. Van Krevelen blijft echter altijd wel zingen. Ze heeft zelfs wel eens gedacht aan het conservatorium. “Dat zit altijd in mijn hoofd, maar ik heb geloof ik toch geen behoefte om solo aan de slag te gaan.”(SB)

De Haarlem Voices staat zaterdag 14 december in de Lutherse Kerk aan het Noordeinde, van 20.15 uur tot 21.30 uur. Toegang: 7,50 euro.

www.haarlemvoices.nl

De Delftse leden van de Haarlem Voices staan op de tweede rij. Tweede van links is Roos van Krevelen (student industrial ecology), daarnaast, Dorrith Dijkzeul (bouwkunde) en Sander van Leeuwen (technische informatica). (Foto: Haarlem Voices)

www.haarlemvoices.nl