‘Dijkgraaf hindert recht op onderwijs vluchtelingen’

Minister Dijkgraaf hindert het recht op onderwijs van jongeren die al jarenlang zonder status in Nederland wonen, door ze na hun eindexamen in het hoger onderwijs ineens het tarief voor buitenlandse studenten te laten betalen. Daarvoor waarschuwt het Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt (LOS).

Het gewone, lage collegegeld zou volgens Dijkgraaf ‘een aanzuigende werking’ hebben op de stroom vluchtelingen naar Nederland, zeker omdat hier veel Engelstalige studies zijn. Zeer teleurstellend, vindt Rian Ederveen van LOS. “Studenten zonder verblijfsvergunning kunnen tot hun achttiende gewoon naar school. Dat is een mensenrecht. En als ze in afwachting zijn van een verblijfsvergunning, bijvoorbeeld omdat ze asiel hebben aangevraagd, mogen ze hier ook studeren.”

Ederveen weet niet precies om hoeveel mensen het gaat. “Ze zijn heel bang om ‘ontdekt’ en uitgezet te worden.” Als ze eenmaal in beeld komen, meestal via de campagne DreamersNL, lukt het vaak om het lage collegegeld te regelen. “Als we het probleem uitleggen, dan vinden we eigenlijk altijd gehoor.” Maar als jongeren zonder papieren de weg naar Dreamers niet vinden, lopen ze vaak vast in de procedures en is een studie voor hen niet weggelegd. “We zien graag dat deze in Nederland gewortelde jongeren, die vaak Nederlandstalige studies kiezen, het lage collegegeld mogen betalen. Het zijn geen buitenlandse studenten.” (HOP, HC)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl