Dijkgraaf begrijpt woningnood-waarschuwing

Studenten krijgen soms te horen dat ze maar beter een andere universiteit kunnen zoeken als ze bij aanvang van het studiejaar nog geen woonruimte hebben gevonden. Onderwijsminister Dijkgraaf heeft daar begrip voor. “Het tekort aan studentenhuisvesting raakt alle studenten, ook Nederlandse studenten”, antwoordt hij op schriftelijke vragen van D66. De partij had hem eind juli vragen gesteld over de woningnood.

Internationale studenten krijgen al jaren te horen dat ze maar beter weg kunnen blijven als ze geen woonruimte hebben gevonden. De Universiteit Maastricht geeft die waarschuwing inmiddels ook aan Nederlandse studenten. Instellingen moeten voorlopig “zeer terughoudend zijn met internationale wervingsactiviteiten”, meent Dijkgraaf, tenzij ze zich in krimpregio’s bevinden of als ze werven voor opleidingen in de tekortsectoren.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl