Digitale Delta trekt aandacht

Elektro’s World Wide Web-server op de zeventiende verdieping, die Delta huisvest, pompte de afgelopen weken ruim twintigduizend teksten en illustraties in het netwerk. Ongeveer een kwart van de aanvragen kwam van buiten Delft. In tien procent van de gevallen logden internationale cybersurfers in.

De redactie krijgt felicitatie-mail uit onverwachte hoeken. ‘Sjalom Delta’, schreef een lezer bij het Israelische Technion-instituut vorige week dinsdag, ‘Jullie elektronische versie wordt gelezen! Congratulations en tot overmorgen.’ Uit de Verenigde Staten kwam een groet van Frank Groen, een Delftse afstudeerder die de zomer doorbrengt op de Universiteit van Maryland: ‘Hi redactie. Ik ben een van degenen, die jullie vanuit het buitenland bekeken heeft. Ik had al een klein beetje ervaring met Internet, maar hier maak ik er volop gebruik van. En het lezen van nieuws uit Delft en Nederland is daarbij een van mijn voornaamste bezigheden. Hopelijk is jullie verschijning op WWW een aanzet om Internet in Delft voor meer mensen toegankelijk te maken.’

Vooral bij oud-Delftenaren, en in het algemeen bij medewerkers van technisch georiënteerde instellingen, slaat het project aan. Ir. Erik Grandiek, van Elsevier Science in Amsterdam: ‘Zeer goed initiatief, de elektronische Delta! Niet alleen voor studenten in het buitenland, maar ook voor reeds afgestudeerden die op deze manier contact houden met hun roots.’ In het toegangslogboek duiken regelmatig de computers van het PTT-researchlab, TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium op. De strip Lodewijk Dimpel geniet een zekere populariteit bij Digital Research. Daarnaast gleed de beeldschermkrant in de bus bij IBM, Apple, Hewlett-Packard en AT&T.

De redactie is vooral geïnteresseerd in reacties vanuit haar doelgroep – TU-studenten en -medewerkers in Delft, en verderop in cyberspace. Opmerkingen over vorm en inhoud zijn welkom op postbus Delta@TUDelft.NL. (G.J.t.D.)

Ger-Jan te Dorsthorst

De home page van Delta on-line is sinds de eerste editie meer dan dertienhonderd keer opgevraagd. Het digitale alternatief, dat de redactie twee weken terug met hulp van de vakgroep elektronische techniek lanceerde, kent – zoals verwacht – de meeste lezers bij ‘computerfaculteiten’ als Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, en Natuurkunde. Bouwkunde en Werktuigbouw zijn minder wired, maar ook daar is het nieuwe medium ontdekt.

Ger-Jan te Dorsthorst