Deze student deed twee masters en haalde er een tien voor

CiTG-student Harold van Heukelum deed niet alleen twee masters tegelijk, hij studeerde ook af met een tien. Hoe deed hij dat en heeft hij tips?

Harold van Heukelum: “Ga niet voor de eerste afstudeeropdracht, maar voor wat je écht leuk vindt." (Foto: Justyna Botor)

Harold van Heukelum studeerde tegelijkertijd offshore and dredging engineering én construction management and engineering (faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen/ CiTG). In bijna vier jaar haalde hij 194,5 studiepunten met een gemiddelde van een 8,1.

In het begin werkte hij er nog bij. En wat hij ook belangrijk vond was afleiding zoeken. “De gereformeerd-vrijgemaakte kerk in Delft was bezig met een verbouwing. Meerdere avonden per week hielp ik met het installatiewerk. Dat was een fijne afwisseling.”

Twee masters tegelijk doen is een uitzondering aan Nederlandse universiteiten: in 2019 behaalde zo’n 4,7 procent van de studenten een dubbele mastertitel, blijkt uit cijfers van DUO. Bij de TU Delft zijn sommige combinaties van masters gebruikelijk, zoals life science and technology (TNW) met management of technology (TBM). Al moet de student zelf een programma opstellen en dat laten goedkeuren. “Ik mocht één gezamenlijke thesis doen”, zegt Van Heukelum. “Dat scheelt.”

Wat zeldzamer is: een tien krijgen voor je afstudeerscriptie. Vorig collegejaar was er slechts één onder de 49 studenten die tegelijk twee masters deden aan de TU Delft. Dit jaar is Van Heukelum de eerste.

Hij ontwierp een model om de keuzes in projecten en aanbestedingen binnen de offshore en de baggerindustrie met data te onderbouwen. “Normaal gesproken worden keuzes binnen een project gemaakt op basis van zaken die lastig objectief te beoordelen zijn. Geluidsoverlast of kosten in relatie tot de kwaliteit van een project bijvoorbeeld.”

Er zijn wel modellen waarmee je die zaken objectief kunt meewegen, zegt hij. “Maar die schieten tekort op veel vlakken, en dus heb ik een nieuw computermodel geprogrammeerd.”

‘Ik kon op niveau meepraten met de promovendi in de groep’

Waarom was nu juist zijn onderwerp een tien waard? “Dat zit hem vooral in de mate waarin ik het onderwerp meester was. Toen ik begon, was er nog maar één paper verschenen in dit vakgebied.” En dus moest hij, samen met de vakgroep waarbinnen hij het onderzoek voor opdrachtgever Boskalis uitvoerde, zelf een model ontwikkelen. “Ik was echt in staat op niveau mee te praten met de promovendi in de groep.”

Van Heukelum heeft inmiddels een baan bij Boskalis. “En ik ben met de TU aan het kijken of we een promotietraject kunnen starten.”

Voor studenten die ook een tien willen, heeft Van Heukelum nog wel wat tips. “Vraag eerst docenten om interessante opdrachten en ga niet direct naar bedrijven. Ga ook niet per se voor de eerste opdracht, maar voor wat je écht leuk vindt. Dat heeft mij denk ik wel geholpen. Ik bleef tot het einde enthousiast.”

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl