‘Dewis solidair met vrouwen in Iran’

Dewis veroordeelt ‘de gewelddadige aanvallen op burgers en studenten tijdens de protesten die volgden op de dood in gevangenschap van Mahsa Amini’ en is solidair ‘met alle vrouwenrechten en de vrijheid van meningsuiting’. Dat staat in een solidariteitsverklaring (English only) van dit netwerk van vrouwelijke wetenschappers aan de TU Delft met vrouwen ‘en hun bondgenoten’ in Iran.

De verklaring is opgesteld door het Dewis-bestuur, in overleg met zijn klankbordgroep van vrouwelijke wetenschappers binnen de faculteiten. De verklaring is dus niet van het college van bestuur van de TU Delft, dat wel meerdere oproepen heeft gekregen om die openbaar te geven.

Dewis schrijft dat Iraniërs aan de TU Delft zich ‘onmogelijk’ kunnen concentreren en functioneren, doordat zij ‘een zeer pijnlijke tijd’ doormaken ‘met diepe zorgen’ over familie en vrienden in Iran, die ook nog eens moeilijk te bereiken zijn. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen volgens Dewis terecht bij hun leidinggevenden, vertrouwenspersonen of bedrijfsmaatschappelijk werkers (intranet). Ook voor studenten zijn er allerlei vormen van steun, waarvoor Dewis doorverwijst naar de welzijn en studie-website van de TU. (SB)

Online bijeenkomst

Hoofdredacteur Saskia Bonger