Onderwijs

Desgevraagd: Testomgeving autonome voertuigen

Zeventig kilometer aan wegen in de buurt van Eindhoven, Helmond en Tilburg zijn ingericht als testomgeving voor autonome voertuigen, meldde Autoweek vorige week.

Deze nieuwe testomgeving is een initiatief van de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg. Het traject bestaat uit rijks-, provinciale en lokale wegen van Helmond via Eindhoven tot Tilburg. Op termijn kan de testomgeving ook uitgebreid worden naar Breda en ‘s-Hertogenbosch. Onderzoekers kunnen hier nieuwe technieken en diensten op het gebied van Smart Mobility en innovatieve mobiliteitsdiensten ontwikkelen en testen in echte verkeerssituaties.

Hoogleraar transport en planning, prof.dr.ir. Bart van Arem, is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. “Er komen systemen langs de snelwegen die kunnen communiceren met auto’s. Daar hebben we hoge verwachtingen van”, zegt hij desgevraagd telefonisch vanaf een congres in Helmond, waar de provincie haar plannen presenteert.

“De snelheidsbeperkingen die nu met matrixborden worden aangegeven, kun je ook direct aan autonome auto’s doorseinen. Die auto’s kunnen hun snelheid daarop automatisch aanpassen. Dat moet files verminderen. Je kunt auto’s ook adviseren op welke rijstrook ze het beste kunnen rijden, rekening houdend met verkeer verder op de weg. Daarmee gaat mijn onderzoeksgroep experimenteren.”

Pelotons

De grote proeftuin is volgens Van Arem ook geschikt om tests te doen met pelotons; auto’s die vlak achter elkaar in een treintje rijden. Maar daarvoor moet eerst nog op afgesloten terrein geëxperimenteerd worden.

In het gebied komen stoplichten die communiceren met wagens. “Ook hier gaan de ontwikkelingen snel”, zegt de hoogleraar. “Binnenkort zullen vrijwel alle nieuwe auto’s voorzien zijn van 4G. Een extra aanpassing, waardoor de auto kan communiceren met verkeerslichten, is dan nog maar een kleine stap. In de VS overweegt men dergelijke communicatiemogelijkheden al verplicht te stellen in nieuwe auto’s. Verkeerslichten kunnen het verkeer veel efficiënter reguleren als ze weten wat er aan komt.”

Leiden al die experimentele voertuigen die in Noord-Brabant de A58, A67 en A270 op gaan tot gevaarlijke situaties? Zij kunnen communiceren met systemen langs de snelwegen en met elkaar, maar niet met al die ouderwetse automobilisten om hen heen van vlees en bloed. “Nee”, zegt Van Arem. “Ik denk dat dat wel mee zal vallen. In elk voertuig rijdt altijd minstens één goed getrainde onderzoeker mee.”

TU-campus wordt proeftuin

Wie de laatste technische snufjes in verkeerstechniek met eigen ogen wil zien, hoeft niet tot onder de rivieren te zakken. Ook de TU-campus verandert in een proeftuin. “We hebben hier veel voetgangers en fietsers. Een belangrijke vraag binnen het onderzoek naar autonoom verkeer is hoe die verkeersdeelnemers reageren op autonome auto’s. Om dat te onderzoeken willen we in de loop van dit jaar met een autonome auto over de campus rijden. Mogelijk gaan we een pendeldienst creëren van station Delft-Zuid naar de universiteit.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.