Wetenschap

Desgevraagd: Eerste operatie met Google Glass

In Spanje werd eerder deze maand de eerste operatie ooit uitgevoerd met behulp van Google Glass. Een 49-jarige patiënt onderging een kraakbeentransplantatie in zijn knie, meldt de Volkskrant.

De chirurg in het Madrileense ziekenhuis had de bril van Google op zodat artsen in de Verenigde Staten konden meekijken en advies geven. Gaan artsen in de toekomst allemaal met Google-brillen de operatiekamer (OK) in om hun handelingen nauwkeurig te filmen en direct met collega’s te delen?

Dr. John van den Dobbelsteen, van de afdeling biomechanical engineering (faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen, 3mE), denkt van niet. “Bij de tegenwoordig zeer gangbare minimaal invasieve operaties kijk je met een camera direct in het lichaam van de patiënt. Daarmee is het ook al jaren mogelijk om de beelden te delen met collega’s over de hele wereld. Die mogelijkheid wordt eigenlijk alleen gebruikt voor onderwijsdoeleinden en nauwelijks om collega’s te raadplegen. Ik verwacht niet dat dat voor de Google-bril anders is. Bovendien is deze bril alleen te gebruiken bij open operaties.”

De Google Glass zou wel een aanvulling zijn in de OK als er een systeem aan gekoppeld wordt dat de kijkrichting van de ogen van de arts registreert, aldus Van den Dobbelsteen. “Met zo’n eye tracker kun je nagaan waar de arts naar kijkt en wat hij ziet. Je kunt dan onderzoeken hoe artsen tot hun diagnose komen.”

In het artikel in De Volkskrant staat ook dat nu voor het eerst een operatie is uitgevoerd met een augmented reality-bril. Maar volgens Van den Dobbelsteen is hier niet echt sprake van augmented reality omdat de informatie slechts in één kleine display aan de rand van de bril verschijnt en niet in het hele blikveld van de brildrager.

Wereldwijd zijn veel onderzoekers bezig met het ontwikkelen van augmented reality (AR) voor artsen. Een daarvan is hoogleraar vision based robotics, prof.dr.ir. Pieter Jonker (ook van 3mE). Samen met onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum ontwikkelt hij een systeem om in baarmoeders te kijken. “Het doel van ons project is om met een AR-bril en een 3D-endoscoop in de baarmoeder te kijken, in overlap met de moeder zelf, om zo effectiever de placenta te behandelen. Dat is net zoiets als superman die met zijn X-Ray-ogen het pistool in de zak van de boef ziet zitten. We hopen over twee jaar zo ver te zijn dat als de chirurg met zijn AR-bril naar de buik van de moeder kijkt, hij de placenta en zijn eigen instrumenten in de baarmoeder ziet zitten.”

Hoewel Jonker zijn eigen project veel verder vindt gaan dan het trucje dat Google heeft uitgehaald, moedigt hij dergelijk gebruik van de Google Glass toe. “Het is leuk om remote experts mee te laten kijken en commentaar te laten geven. Experts kunnen je bijvoorbeeld een plaatje sturen van een anatomische atlas waaruit je kunt afleiden hoe de anatomie van hetgeen je aan het opereren bent eruit hoort te zien. Die atlas zie je dan in je display verschijnen.”