Wetenschap

Desgevraagd: Cd ingeslikt

Het afspelen van een leuke beveiligde cd in een Apple Macintosh computer kan ernstige problemen opleveren. De computer loopt vast en de cd kan er alleen nog maar handmatig worden uitgehaald.

br />
Een gewone pc loopt vast als je er een beveiligde cd in afspeelt. Herstarten en je kunt een volgende cd proberen. Bij een Mac-computer blijkt dat niet zo simpel te zijn. De iMAC en de meeste Power MAC G4-modellen kunnen niet meer worden opgestart en de cd moet er handmatig worden uitgehaald. Bij sommige machines kan dat alleen door hem open te schroeven.

,,De cd-rom in een Mac-computer opent en sluit via het besturingssysteem”, vertelt Wouter de Jong, universitair docent van de Basiseenheid ICT-management van de faculteit Informatietechnologie en Systemen desgevraagd.

,,Als de computer dan vastloopt, is heel het besturingsprogramma dood en het kan dus niet meer het cd-romkastje openen. Op een pc zit een knopje bij het luikje waar de cd in gaat. Als je dit indrukt, werkt het rechtstreeks op de cd-drive, zolang de stroom er niet af is. Daardoor kun je hem er altijd nog uithalen.”

Overstuur

Volgens De Jong loopt de computer vast doordat het besturingssysteem verkeerde of rare informatie van de (gekopieerde) cd af plukt. ,,In de vorm van bitjes krijgt de computer informatie van de cd. Als die bitjes in de verkeerde volgorde staan, kan de computer zo overstuur raken dat hij vastloopt.”

De Jong herinnert zich dat dit verschijnsel niets nieuws is. ,,In de tijd van de floppy’s was dit ook het probleem van de Mac. Loopt je computer vast, dan krijg je met geen mogelijkheid je floppy terug.”

De Jong heeft nog wel een handige truc voor degenen die met een vastgelopen Mac zitten en toch graag hun cd’tje terugwillen. ,,Bij zowel de pc als de Mac-computers zit er een heel klein gaatje bij het laatje waar de cd-rom in moet. Een rechtgebogen paperclip kan er net doorheen. Je moet deze doorduwen totdat je een palletje voelt en dan komt het laatje een stukje open, waarna je hem zelf verder kunt openen.”

Overstuur