Onderwijs

Derde Maasvlakte is haalbaar

De politiek steggelt nog over de Tweede Maasvlakte, maar ir. Jan-Joost Schouten (civiele techniek) denkt alweer verder. Een Derde Maasvlakte, tien keer zo groot als de tweede, is ook best haalbaar, schrijft hij in zijn afstudeerscriptie.

Pardon?

“Het Waterloopkundig Laboratorium denkt al langer na over landuitbreiding voor de kust van Zeeland om een aantal grote problemen van de komende vijftig jaar op te lossen. Volgens de huidige prognoses kan Schiphol tot 2030 blijven groeien. Maar wat gebeurt er daarna? Een ander punt is de haven van Rotterdam. Die moet ook groeien. In China bouwen ze momenteel een haven die drie keer zo groot is als Rotterdam. Ja, en wat ergens uit gaat, moet elders natuurlijk weer binnenkomen.”

Het is nogal een lapje grond, nietwaar?

“Ik heb vijf alternatieven bekeken, en er eentje uitgepikt: een Derde Maasvlakte van 10 duizend hectare, die vastzit aan de Tweede Maasvlakte. De kosten vallen overigens mee. Om hem bouwklaar te leggen, ben je ongeveer vijf miljard euro kwijt. Maar dan moet je nog wel de infrastructuur aanleggen, hoor. Daarvan zijn de kosten veel hoger.”

Leuk voor de Zeeuwen, zo’n eiland voor hun kust.

“De huidige kustlijn blijft in mijn optiek het mooist, dat is waar. Toch denk ik dat er steeds meer maatschappelijk draagvlak is voor dit soort ideeën. Willen we nog wel drukke vliegvelden of enorme containerhavens in bewoond gebied? In bijvoorbeeld Japan zie je dat ze om die reden de luchthaven buiten het woongebied plaatsen.”

En het kan, zo’n Derde Maasvlakte?

“Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik bekeken wat de effecten van zo’n uitbreiding zouden zijn voor de kustmorfologie en de hydrodynamica ter plaatse. Mijn conclusie is dat de effecten betrekkelijk klein zijn, en allemaal te compenseren met vrij simpele oplossingen. Je krijgt op sommige locaties bijvoorbeeld meer stroming, maar dat kun je oplossen door de diepte te vergroten. Een voordeel is dat je tijdens stormen minder golfslag krijgt bij Zeeland, waardoor de kustveiligheid toeneemt. En bij de toegang van de Nieuwe Waterweg krijg je minder sedimentatie. Ook dat is een voordeel, want slib is daar nu een van de problemen.”

Zeg eens eerlijk: zie je het ervan komen?

“Een of andere uitbreiding buitengaats zal er heus wel komen. Maar of het nu precies mijn ontwerp wordt… Eerlijk gezegd verwacht ik een gefaseerde uitbreiding, waarbij de Maasvlakte stap voor stap verder wordt uitgebreid.”

Jan-Joost Schouten. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Pardon?

“Het Waterloopkundig Laboratorium denkt al langer na over landuitbreiding voor de kust van Zeeland om een aantal grote problemen van de komende vijftig jaar op te lossen. Volgens de huidige prognoses kan Schiphol tot 2030 blijven groeien. Maar wat gebeurt er daarna? Een ander punt is de haven van Rotterdam. Die moet ook groeien. In China bouwen ze momenteel een haven die drie keer zo groot is als Rotterdam. Ja, en wat ergens uit gaat, moet elders natuurlijk weer binnenkomen.”

Het is nogal een lapje grond, nietwaar?

“Ik heb vijf alternatieven bekeken, en er eentje uitgepikt: een Derde Maasvlakte van 10 duizend hectare, die vastzit aan de Tweede Maasvlakte. De kosten vallen overigens mee. Om hem bouwklaar te leggen, ben je ongeveer vijf miljard euro kwijt. Maar dan moet je nog wel de infrastructuur aanleggen, hoor. Daarvan zijn de kosten veel hoger.”

Leuk voor de Zeeuwen, zo’n eiland voor hun kust.

“De huidige kustlijn blijft in mijn optiek het mooist, dat is waar. Toch denk ik dat er steeds meer maatschappelijk draagvlak is voor dit soort ideeën. Willen we nog wel drukke vliegvelden of enorme containerhavens in bewoond gebied? In bijvoorbeeld Japan zie je dat ze om die reden de luchthaven buiten het woongebied plaatsen.”

En het kan, zo’n Derde Maasvlakte?

“Voor mijn afstudeeronderzoek heb ik bekeken wat de effecten van zo’n uitbreiding zouden zijn voor de kustmorfologie en de hydrodynamica ter plaatse. Mijn conclusie is dat de effecten betrekkelijk klein zijn, en allemaal te compenseren met vrij simpele oplossingen. Je krijgt op sommige locaties bijvoorbeeld meer stroming, maar dat kun je oplossen door de diepte te vergroten. Een voordeel is dat je tijdens stormen minder golfslag krijgt bij Zeeland, waardoor de kustveiligheid toeneemt. En bij de toegang van de Nieuwe Waterweg krijg je minder sedimentatie. Ook dat is een voordeel, want slib is daar nu een van de problemen.”

Zeg eens eerlijk: zie je het ervan komen?

“Een of andere uitbreiding buitengaats zal er heus wel komen. Maar of het nu precies mijn ontwerp wordt… Eerlijk gezegd verwacht ik een gefaseerde uitbreiding, waarbij de Maasvlakte stap voor stap verder wordt uitgebreid.”

Jan-Joost Schouten. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.