De kamermuziekconcerten van Krashna Musika – een soort open podium voor Krashna-leden – hebben een ware zwerftocht door Delft afgelegd. De synagoge, het Floratheater en het Techniek Museum zijn korter of langer thuisbasis geweest.
Begin dit jaar verhuisden de concerten naar het nieuwe Cultureel Centrum van de TU, Mekelweg 10.
Met de kwaliteit die orkest en koor van Krashna in de afgelopen vijftien jaar dankzij dirigent Daan Admiraal hebben ontwikkeld, steeg ook het niveau van de kamermuziekconcerten.
Een open podium wordt al heel gauw een ratjetoe. Daarom hangt Krashna de concerten op aan een thema, een poging om wat structuur in het programma te brengen. Thema’s als ‘Stoer’, ‘Fantasie’, ‘Variatie’ en ‘Voetjes van de vloer’ passeerden de revue. Ze werden soms verrassend ingevuld. Zo werd tijdens het laatste concert een prachtige tango gedanst.
‘Heden rood, morgen dood’, het thema voor het concert van aanstaande zondag, lijkt wat problematischer. De dood mag dan in veel muziekwerken een grote rol spelen – denk aan de ‘Totentanz’ van Liszt en de ‘Kindertotenlieder’ van Mahler -, voorlopig staat nog maar één lied op het programma dat hierover gaat: ‘Der Tod und das Mädchen’ van Franz Schubert.
Schubert schreef het lied in januari 1817 op een tekst van Matthias Claudius, maar het bleef maar gedeeltelijk, en dan nog in verminkte vorm, bewaard. Dat het toch bij iedere muziekliefhebber bekend is, komt omdat de componist delen uit de pianobegeleiding gebruikte voor zijn meest beroemde strijkkwartet met dezelfde naam. Het lied wordt zondag gezongen door Jaap Meijer met aan de vleugel Jasper van der Pol.
Hoewel het volledige programma – zo als bij een open podium past – nog niet bekend is, zal er ook een duet klinken uit Mendelsssohn’s oratorium Elia. Mendelssohn trad daarmee in het voetspoor van de door hem zo bewonderde Bach. ‘Zion streckt ihre Hände aus’ wordt wederom gezongen door Jaap Meijer en kamermuziekcommissaris René Heemskerk, aan de vleugel begeleid door Michael Gan. Van Astor Piazzolla ten slotte klinkt ‘Le Grand Tango’, gespeeld door Krijn Tabbers, cello, en Liesbeth Schipper, piano.
Mekelweg 10, zondag 12 mei 15.00 uur, toegang gratis
De kamermuziekconcerten van Krashna Musika – een soort open podium voor Krashna-leden – hebben een ware zwerftocht door Delft afgelegd. De synagoge, het Floratheater en het Techniek Museum zijn korter of langer thuisbasis geweest. Begin dit jaar verhuisden de concerten naar het nieuwe Cultureel Centrum van de TU, Mekelweg 10.
Met de kwaliteit die orkest en koor van Krashna in de afgelopen vijftien jaar dankzij dirigent Daan Admiraal hebben ontwikkeld, steeg ook het niveau van de kamermuziekconcerten.
Een open podium wordt al heel gauw een ratjetoe. Daarom hangt Krashna de concerten op aan een thema, een poging om wat structuur in het programma te brengen. Thema’s als ‘Stoer’, ‘Fantasie’, ‘Variatie’ en ‘Voetjes van de vloer’ passeerden de revue. Ze werden soms verrassend ingevuld. Zo werd tijdens het laatste concert een prachtige tango gedanst.
‘Heden rood, morgen dood’, het thema voor het concert van aanstaande zondag, lijkt wat problematischer. De dood mag dan in veel muziekwerken een grote rol spelen – denk aan de ‘Totentanz’ van Liszt en de ‘Kindertotenlieder’ van Mahler -, voorlopig staat nog maar één lied op het programma dat hierover gaat: ‘Der Tod und das Mädchen’ van Franz Schubert.
Schubert schreef het lied in januari 1817 op een tekst van Matthias Claudius, maar het bleef maar gedeeltelijk, en dan nog in verminkte vorm, bewaard. Dat het toch bij iedere muziekliefhebber bekend is, komt omdat de componist delen uit de pianobegeleiding gebruikte voor zijn meest beroemde strijkkwartet met dezelfde naam. Het lied wordt zondag gezongen door Jaap Meijer met aan de vleugel Jasper van der Pol.
Hoewel het volledige programma – zo als bij een open podium past – nog niet bekend is, zal er ook een duet klinken uit Mendelsssohn’s oratorium Elia. Mendelssohn trad daarmee in het voetspoor van de door hem zo bewonderde Bach. ‘Zion streckt ihre Hände aus’ wordt wederom gezongen door Jaap Meijer en kamermuziekcommissaris René Heemskerk, aan de vleugel begeleid door Michael Gan. Van Astor Piazzolla ten slotte klinkt ‘Le Grand Tango’, gespeeld door Krijn Tabbers, cello, en Liesbeth Schipper, piano.
Mekelweg 10, zondag 12 mei 15.00 uur, toegang gratis
Comments are closed.