Wetenschap

Deltapremies voor praktijkgericht onderzoek

Foto: Studio Sven

Lectoren Reint Jan Renes (Hogeschool van Amsterdam) en Janine Stubbe (Codarts Rotterdam) ontvingen op 6 november 2023 van demissionair minister van OCW Robbert Dijkgraaf beiden een Deltapremie voor hun praktijkgericht onderzoek.

Reint Jan Renes onderzocht hoe mensen tot duurzaam gedrag komen, waarmee ze het milieu zo weinig mogelijk of zelfs helemaal niet belasten. Zijn onderzoek kan steden duurzamer maken.

Janine Stubbe bestudeerde de fysieke en mentale gezondheid van studenten, dansers, musici, circusartiesten en sporters. Het doel is gezondheidsklachten te voorkomen en prestaties te verbeteren.

De tweejaarlijkse Deltapremies van 500 duizend euro worden sinds 2019 uitgereikt. Ze zijn niet alleen bedoeld als een erkenning voor praktijkgericht onderzoek, maar ook om het belang hiervan te onderstrepen.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl