Delta-archief online bereikbaar

Een bericht met de kop ‘Accu achilleshiel elektrische auto’ zou actueel kunnen zijn, maar Delta-voorloper THD Nieuws schreef daar veertig jaar geleden al over. In oktober 1982 om precies te zijn.

Tientallen banden met jaargangen van (voorlopers van) Delta vulden de hoge boekenplanken van ons depot. Verder stonden er archiefdozen vol met jaargangen van het alumniblad Delft Integraal. Behalve de eigen redactie kwam daar eigenlijk nooit iemand.

Nu is die hele collectie prachtig gescand door GMS en voor iedereen toegankelijk gemaakt door erfgoedmedewerker Jules Schoonman en student-assistent Kevin Siemonsma.

Delta, zo laat het archief zien, ontstond in 1982 uit de voorgangers TH Mededelingen (1952 – 1972) en THD Nieuws (1968 – 1982).

Full text search is nog niet beschikbaar. Daar gaat Schoonman in 2023 mee aan de slag. De kranten en tijdschriften moeten uiteindelijk hun plek vinden op de erfgoed-website van de TU Delft.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl