Delftse student gaat VN adviseren

De Delftse bachelorstudent natuurkunde Fenna Timsi (21) is verkozen tot jongerenvertegenwoordiger mensenrechten en veiligheid. De komende twee jaar zal zij de ideeën en meningen van jongeren verzamelen en aanbieden aan beleidsmakers, bijvoorbeeld die van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Fenna Timsi. (Foto: NJR)

In een interview in Delta vorige week vertelde Timsi dat ze altijd een sterk rechtvaardigheidsgevoel heeft gehad. “Ik ben half Algerijns en half Nederlands en ik denk dat ik door deze biculturaliteit altijd van perspectief moest wisselen. Omdat je in twee verschillende werelden leeft, denk ik dat je echt kunt zien wie er buiten die werelden worden gesloten.”

Timsi zei van plan te zijn om zoveel mogelijk jonge mensen te mobiliseren, om enorme uitdagingen als klimaatverandering, toenemende ongelijkheid, de energietransitie en oorlog het hoofd te bieden. “Wij, de jongeren, zullen de lasten dragen, dus wij moeten een stem hebben in het vinden van oplossingen.”

Timsi werd verkozen tijdens het evenement Je bent jong en je wil wat in Amsterdam. Met haar werden nog drie jongerenvertegenwoordigers gekozen: Shareena Obispo op Europese zaken, Ida Simonsen op biodiversiteit en voedsel en Kiki Ritmeijer op duurzame ontwikkeling. Voor die laatste positie was ook een andere TU-student in de running, maar deze Julia Rozenberg werd het niet.(SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl