Brood, bier en zelfs een driegangendiner. Deze Delftse ondernemers zitten niet bij de pakken neer en bezorgen hun waar aan de deur. Mooi, maar ‘dit moet niet te lang duren’.
“Afgelopen zondag hoorden we het nieuws en moest ik direct de laatste ronde omroepen”, vertelt Marijke Vuik van speciaalbiercafé de Doerak. “Ik zag het wel aankomen, had een noodplan klaarliggen, maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht.”
Vuik is één van de vele horecaondernemers die sinds zondag dicht zijn. “Toevallig hadden we die avond al een personeelsbespreking gepland. Daar bedachten we om de vaste gasten een biertje te gaan brengen. Dat werd een growler (een grote fles) van één liter of twee liter. We bezorgden er ook een dienblad en glas bij. Dat initiatief werd zo goed ontvangen, dat we besloten dit ook voor andere mensen te gaan doen, maar dan zonder glas en dienblad.”
Still uit een video van Doerak.
De growlers zijn te bestellen via Facebook, Whatsapp en e-mail. Er is keuze uit meer dan dertig speciaalbieren. “Het gaat veel harder dan we hadden verwacht.” vertelt Vuik. “De bestellingen komen snel binnen, we hadden er al twintig na een paar uur online. We gaan zo niet onze gebruikelijke omzet halen, maar zo hebben we wel iets te doen.”
Contactloos brood
Nog een actie die door sociale media werd opgepikt, was die van Bakker Jaap en Bakker Van Roon. Zij bezorgen brood aan de deur, volledig contactloos. Bestellen en betalen gaat via Whatsapp en Tikkie. “Ik merkte dat er in mijn directe omgeving vraag was naar het bezorgen van brood”, vertelt Martin Rietvelt van Bakker Jaap. “Ik heb Van Roon gebeld en toen hebben we dit bedacht. We hebben Delft letterlijk door de helft gedeeld, hij doet de ene helft en ik de andere. Tussen het eerste idee en het online bericht zaten ongeveer vier uurtjes.”
De dag na een bestelling hangt een bezorger een tas met brood aan de deur of zet deze op de stoep. Hij belt aan en kijkt van een afstandje of de bestelling wordt opgehaald. “We krijgen alleen maar positieve reacties”, zegt Rietvelt. “Het is al 110 keer gedeeld. Dat hadden we nooit gedacht. We hebben dit verzonnen voor zieken en zwakkeren, maar eigenlijk is het ook goed voor de rest van de wijk. We hebben voor morgen bij elkaar al 25 bestellingen binnen.”
En dat terwijl het in de bakkerij niet rustiger is dan anders. “We hebben meer omzet dan normaal. Het toerisme is weggevallen, maar de mensen die in de supermarkt naast het brood grijpen, komen nu bij ons. Het is onduidelijk hoe lang dit zo blijft. We hebben óf hele drukke weken voor de boeg, óf we moeten sluiten. We hebben in ieder geval genoeg grondstoffen ingeslagen. Gelukkig bederft meel niet zo snel.”
Chique dineren
Bier en brood is dus geregeld. Maar wat als je iets te vieren hebt en het liefst uit eten zou gaan? Daar heeft Robert Polman van restaurant Le Vieux Jean een oplossing voor: hij bezorgt driegangendiners aan huis.
“Vorige week namen de annuleringen toe en de reserveringen af. We hielden in ons achterhoofd dat we moesten sluiten, maar het was zondag toch even slikken”, vertelt Polman. “We hebben ons personeel ingelicht en zijn menu’s gaan maken voor bezorging, iets dat we al twintig jaar tijdens de kerstdagen doen.”
Het menu komt als pakket met ingrediënten bij de mensen thuis. In een uitgebreide handleiding staat hoe je de gerechten moet klaarmaken én hoe je je borden mooi kunt opmaken. “Je staat maximaal tien minuten per gang in de keuken”, verzekert Polman.
Onzekere toekomst
Ze vinden het fijn om bezig te zijn en wat omzet te halen, maar veel winst maken de ondernemers voorlopig niet. Zijn ze bang om failliet te gaan? “We zijn net zo bezorgd als de rest van Nederland”, aldus Vuik. “Dat het zwaar gaat worden, is duidelijk. Iedereen zit zonder inkomsten. We zijn benieuwd naar de maatregelen van de overheid.” “Wij zitten al zo lang op deze plek, we hebben ons eigen pand en zijn zelf zuinig”, zegt Polman. “Maar ook onze portemonnee is niet oneindig. Dit moet niet te lang duren.”
Roos van Tongeren / Redacteur
Comments are closed.