Wetenschap

Delftse Nuna eindigt derde in Australië

Het Brunel Solar Team (BST) is als derde geëindigd bij de Bridgestone World Solar Challenge met een gemiddelde snelheid van 82,7 kilometer per uur (km/u). Ze verloren van het Solar Team Twente van de Universiteit Twente (87,4 km/u) en het Belgische Innoptus (88,2 km/u).

De winnaars van de bronzen medaille vieren een feestje door af te koelen na een verhitte race. (Foto: Jorrit Lousberg, Light at Work Fotografie)

Het Delftse team had tijdens de race te kampen met verschillende tegenslagen: onverwachte tegenwind, rook van bosbranden, een lekke band en een stoplicht.

De studenten erkennen dat de andere teams te maken hebben gehad met vergelijkbare problemen. De minuten achterstand die ze opliepen waren verwaarloosbaar vergeleken met de twee uur voorsprong van de Twentse en Belgische teams. Prullard vertelt: “Voor ons was het een perfecte race, maar er waren twee teams die gewoon beter waren dan wij.”

Het Twentse team won in 2022 de Solar Challenge Marokko met Innoptus als tweede. Vorig jaar wonnen de Delftenaren van Innoptus tijdens de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.

Ondanks de derde plaats is het Delftse team trots. “Natuurlijk hadden we op meer gehoopt. Nuna presteerde goed en we hebben geen fouten gemaakt. Een derde plaats is gewoon het beste wat we konden bereiken” aldus teamleider Lennart Hessels in een persbericht. (OG)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl