Delftse klinkers maken ‘lekker zwaar’ wielerkampioenschap

Het Nederlands studentenkampioenschap wielrennen wordt aanstaande zaterdag in Delft verreden. Het Delftse WTOS organiseert het.

De vorige keer dat WTOS (Wij Trainen Ons Suf) het Nederlands studentenkampioenschap wielrennen organiseerde, bood het evenement een troosteloze aanblik. Regen en storm zorgden zeven jaar geleden voor een heldhaftige strijd op de weg, maar lokten weinig belangstellenden naar de Mekelweg en omgeving.

Op het weer heeft Wouter Betting, voorzitter van het organisatiecomité, uiteraard geen invloed, maar aan de rest van de randvoorwaarden is hard gewerkt. Een jaar geleden al werden de voorbereidingen aangevat van het kampioenschap dat volgens Betting in wielerkringen een hoog aanzien heeft. Het geschatte aantal inschrijvingen van zo’n driehonderd studenten ligt in elk geval hoger dan de 130 van zeven jaar geleden. Alles is tot in de puntjes geregeld. Van sponsoring tot wegafzetting, dranghekken, verkeersregelaars en aankomstlijnen, “alles volgens de regels van de KNWU”. Ook een professionele speaker en twee rondemissen ontbreken niet, al moet Betting bekennen nog niet te weten wie dat zijn. “Maar ze horen er wel bij.”

In totaal leggen de heren met licentie tachtig kilometer af, de dames vijftig kilometer. Het ruim twee kilometer lange parcours (Mekelweg, Jaffaweg, Leeghwaterstraat, Cornelis Drebbelweg, Feldmannweg, Balthasar van der Polweg, Mekelweg) bestaat volledig uit klinkers. “Lekker zwaar”, verkneukelt Betting zich bij voorbaat. “Als het regent kan het gevaarlijk zijn. Dan is het zaak om gereserveerd te rijden.”

Betting verwacht dat de rit uitdraait op een eindsprint van een kopgroep van een mannetje of tien, met een beslissende tweestrijd tussen de huidige kampioen Ivo Kusters en WTOS-lid Malaya van Ruitenbeek. “Ik denk dat Malaya het dan aflegt tegen Ivo.” Of Van Ruitenbeek aan de start verschijnt is overigens nog niet zeker. “Ik wil ontzettend graag meedoen”, aldus de laatste, “maar mijn ploegleider van Van Vliet/EBH Advocaten wil dat ik meerijd in een profkoers diezelfde dag.”

Overigens verruilt de Delftse student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek op korte termijn de Haagse talentenploeg voor die van het Duitse Regiostrom Senges. “Ik heb vorige week het contract getekend. De ploeg rijdt alle grote koersen mee in Duitsland, behalve de Protour. Ik wilde graag zwaardere wedstijden rijden, heb zelf contact gezocht en ze hapten toe.” De 23-jarige Van Ruitenbeek, eerder dit jaar wereldkampioen tijdrijden voor studenten, wil zich één jaar lang volledig op het wielrennen storten. “Als ik dan geen profcontract krijg ga ik afstuderen.”

Bij de vrouwen geeft Betting meer kans aan studentenwereldkampioene Ellen van Dijk uit Amsterdam dan aan titelverdedigster Alma Koelemeijer. “Ellen is erg sterk in de sprint.” (JT)

www.centric-nsk2006.nl

www.centric-nsk2006.nl