Delftse klanken – Vuig randje

Zanger Peter Nolten en bassist Marnix Kraus kennen elkaar van de skatebaan. Laten we een ska-band beginnen, zeggen ze in juni 2007 tegen elkaar, en aldus ontstaat Andere Koek! Gaandeweg krijgt het duo gezelschap van twee gitaristen, een drummer en drie koperblazers.

Repeteren doet het achttal, onder wie drie TU-studenten, op het cultuurcentrum. Totdat ze in Den Hoorn gratis terecht kunnen in een loods. “Zo’n eigen plek waar je je apparatuur kunt laten staan is lekker relaxed natuurlijk. Je zet je versterker aan en je gaat spelen”, aldus Nolten.
Na een tijdje covers gespeeld te hebben ontdekken ze zelf ook best in staat te zijn om ‘aardige liedjes’ te schrijven. Nederlandstalige liedjes over alledaagse dingen, zoals chocola of de aanslag in een koekenpan. Bands uit de derde ska-golf uit de jaren negentig inspireren hen tot het schrijven van muzikaal gevarieerder en technischer nummers. De huis-, tuin- en keukenska is vervangen door wereldmuziek met een vuig randje.

Hoogtepunten? Een tweede plaats tijdens de finale van Open Podium Vlaanderen en een finaleplaats in een grote landelijke studentenwedstrijd, in de Melkweg. Eveneens vermeldenswaard zijn het internationale debuut op een festival in België en de mini-cd met drie nummers, die in maart 2010 wordt afgeworpen.

Voor het genereren van optredens hoeven ze naar eigen zeggen niet veel te doen. Het ene levert het andere op. Voorlopig doel is verdere uitbreiding van het repertoire, zodat de oude nummers eindelijk van de setlist af kunnen. En ze willen graag op grotere podia staan en ooit een volwaardige cd het licht doen schijnen. Prioriteit van Andere Koek! (met uitroepteken) is en blijft: mensen vrolijk maken. “Als ze allemaal met een glimlach voor je podium staan te dansen zijn wij gelukkig.”

anderekoek.hyves.nl

Daarmee ging 100 duizend euro aan de neus van de Delftse onderzoekers voorbij. Ze hadden met de hoofdprijs hun idee – vergelijkbaar met buienradar.nl – willen uitbreiden. De acht genomineerde teams presenteerden hun voorstellen woensdag 7 oktober in het Museum Boerhaave in Leiden.

De groep uit Nijmegen gaat een dansfeest organiseren waarbij kosmische straling wordt gebruikt om muziek en licht aan te sturen. “Met het project willen we onze fascinatie over het heelal en het ontstaan daarvan overbrengen”, zegt hoogleraar en teamleider Sijbrand De Jong.

“Daarnaast willen we aantonen dat er kosmische deeltjes zijn. Op het feest zullen mensen door koptelefoons naar de muziek luisteren, en zijn de deeltjes op grote schermen te zien.” Het ‘Cosmic Sensation’ dansfeest zal volgend jaar plaatsvinden tijdens de Nijmeegse Zomerfeesten.

Zie ook het interview ‘We hebben gewoon het beste plan’ met Zuurbier en Van Hinsbergen.