Studentenleven

Delftse broedplaats geeft studentondernemers een kickstart

Bij het Kickstart Lab kunnen studentondernemers op een laagdrempelige manier kennismaken met het ondernemerschap. “Hier heb ik het gevoel dat ik ‘echt werk’ en niet zomaar wat aan klungel.”

Werkruimte in het Kickstart Lab. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Delft is een broedplaats rijker. In een van de fabriekshallen van de oude Nederlandse Kabelfabriek aan de Schieweg kunnen jonge ondernemers sinds dit najaar hun eerste stappen in de bedrijfswereld zetten. Het Kickstart Lab biedt startende ondernemers er kosteloos toegang tot werk- en maakruimte en begeleiding.

Uit de slaapkamer

Het idee voor Kickstart Lab ontstond ruim een jaar geleden vanuit Delfts ondernemerscollectief New Future Lab. “We merkten dat er veel jongeren zijn met goede ideeën, maar dat zij het lastig vinden om deze vorm te geven”, legt Kickstart-communitymanager Marijn van Steen uit.

In het lab kunnen ondernemende jongeren ondersteuning en coaching krijgen van een expert en gratis gebruikmaken van werk- en maakruimte. “We willen de ondernemer uit de slaapkamer halen. Deze locatie is een stuk professioneler om te werken en om klanten te ontvangen.”

Een paar mensen staan in een ruimte tegen een gele achtergrond.
Een paar van de huidige Kickstart Lab-studenten. Met Daan Rijpkema (uiterst links), communitymanager Marijn van Steen (tweede van links) en Ricardo Boon (uiterst rechts). (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Een ballotagecommissie is er niet. “Bij ons is iedereen welkom, van middelbare scholier met een goed idee tot succesvolle studentondernemer.”

Veilige ondernemersplek

Daan Rijpkema is een van de eerste deelnemers aan het Kickstart Lab. Hij beschrijft het als ‘ondernemen vanuit een veilige bubbel’. “Er zijn geen afgesloten kantoren, waardoor je onderling veel contact hebt. Dat is fijn, want je leert veel van elkaar.”

Samen met twee medestudenten vormt Rijpkema Enshape Design Studio, een creatief ontwikkelingsbureau waar ze ideeën omzetten in productconcepten en visualisaties. “Hier heb ik het gevoel dat ik ‘echt werk’ en niet zomaar wat aan klungel.”

‘Ga gewoon lekker aanklooien’

Het lab is ook precies wat Ricardo Boon van De Social Hub zocht. “De afgelopen 2,5 jaar hadden we geen vaste werkplek en trokken we op de campus van studieplek naar studieplek. Ons idee, een stichting die de maatschappelijke betrokkenheid van studenten wil vergroten, kwam maar niet van de grond. Inmiddels zitten we in een stroomversnelling.”

Twaalf clipboards hangen tegen een gele wand. Op de clipboards zijn logo's van studentondernemingen te zien.
Iedere studentonderneming heeft een clipboard met bedrijfslogo aan de muur. (Foto: Thijs van Reeuwijk)
Droomscenario

Hoewel de eerste lichting jonge ondernemers net is begonnen, kijkt communitymanager Van Steen al naar de toekomst. “Het droomscenario is dat iedereen hier zo succesvol wordt dat ze ons niet meer nodig hebben en uiteindelijk als mentor terugkeren. Maar dat is voor later zorg, voor nu zeg ik tegen iedereen die hier binnenkomt dat ze vooral lekker moeten aanklooien.”

Want dat een onderneming in een keer slaagt is volgens haar een utopie. “Er rust nog steeds een taboe op, maar beginnende ondernemers falen vaak. Je hoeft het niet in een keer goed te doen, het mag mislukken.”

Volgens Rijpkema proberen de jonge ondernemers die faalcultuur te normaliseren. “Ook al werken we hier aan onze eigen onderneming, we zijn ook collega’s. Iedereen loopt tegen dezelfde problemen aan, dat zorgt voor herkenning zodat je er open over durft te zijn. Het gaat niet om het voorkomen van fouten maken, want daarvan leer je als ondernemer juist het meest. Liever falen in het Kickstart Lab, dan dat je er je boterham niet meer mee kunt verdienen.”

• Bij het Kickstart Lab zijn nu negen initiatieven aangesloten. Er is voldoende plek voor nieuwe studentondernemers. Klik hier voor meer informatie.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl