Onderwijs

Delfts kruit voor Donderslag

Slagwerkgroep Slagerij van Kampen was zondag in de stad. Niet voor een optreden, maar voor een repetitie met ruim tachtig Delftse slagwerkers. In sporthal De Buitenhof oefenden trommelaars van alle leeftijden voor een groot muziekspektakel in de binnenstad op 12 september, ‘Delftse Donderslag’, waaraan Krashna Musika en de slagwerkgroep van het cultureel cCentrum meewerken.

br />
Delftse Donderslag is georganiseerd als herinnering aan de historische ontploffing van het Kruithuis aan de Paardenmarkt, 350 jaar geleden. Zondag hielden de slagwerkers generale repetitie voor het concert.

Voorafgaand gaf Slagerij van Kampen een korte show en daarna verzorgde één van de bandleden een masterclass van een kwartier. Aan de hand van de thema’s overgave, toewijding, eenvoud en samenspel bracht Gijsbert Zwart de aanwezigen wat bewustzijn bij over presentatie. “Toewijding betekent dat je twee seconden van tevoren niet meer glimlacht”, zei hij bijvoorbeeld. En: “Na afloop blijf je stil.” Daarna speelde hij een stukje en moest iedereen dat naspelen, wat niet bepaald lukte. “Als ik nu zeg dat het ‘Vader Jacob’ was, dan wordt het opeens heel makkelijk hÈ?” aldus de slagwerker opgetogen.

Aan het eind van de masterclass speelden twee groepen tegelijkertijd twee kinderliedjes: de ene helft speelde drie keer ‘Vader Jacob’, de andere helft twee keer ‘Altijd is Kortjakje ziek’, wat leidde tot een mooi geheel. “Zo’n programma bestaat uit dertig kinderliedjes”, aldus Zwart over de shows van zijn groep. “Dat voer je dan een beetje enthousiast uit en je hebt een baan.”

De deelnemende TU’ers vonden de workshop geslaagd. “Het was wel lachen. En Slagerij van Kampen is natuurlijk heel goed.”

Na de masterclass begon het echte werk. Eén voor één lieten de deelnemende groepen ter introductie hun kunsten horen. Djembégroep Nyama speelde een lekker ritme waarop Miss Double D haar teksten rapte, de negen percussiekinderen van de Vrije Akademie trommelden een partij en de slagwerkers van showcorps Excelsior sloegen een opdwepend ritme. Het dichtst in de buurt bij het spel van Slagerij van Kampen kwam de slagwerkgroep van het cultureel centrum. De vijf mannen speelden twee aaneengesmolten stukken vol dynamiek en afwisseling. Niet alleen gaven ze het langste optreden, ze waren ook de enigen met stukjes improvisatie. En een verrassend einde, maar dat blijft geheim tot de grote dag.

Op Delftse Donderslag treden niet alleen alle slagwerkgroepen op, ook Krashna Musika is van de partij met de compositie ‘Delfts Kruit’. Slagerij van Kampen zal een afsluitende show geven.

Christa van den Berg

Delftse Donderslag, op zondagmiddag 12 september 2004, Paardenmarkt. Toegang gratis.

Slagwerkgroep Slagerij van Kampen was zondag in de stad. Niet voor een optreden, maar voor een repetitie met ruim tachtig Delftse slagwerkers. In sporthal De Buitenhof oefenden trommelaars van alle leeftijden voor een groot muziekspektakel in de binnenstad op 12 september, ‘Delftse Donderslag’, waaraan Krashna Musika en de slagwerkgroep van het cultureel cCentrum meewerken.

Delftse Donderslag is georganiseerd als herinnering aan de historische ontploffing van het Kruithuis aan de Paardenmarkt, 350 jaar geleden. Zondag hielden de slagwerkers generale repetitie voor het concert.

Voorafgaand gaf Slagerij van Kampen een korte show en daarna verzorgde één van de bandleden een masterclass van een kwartier. Aan de hand van de thema’s overgave, toewijding, eenvoud en samenspel bracht Gijsbert Zwart de aanwezigen wat bewustzijn bij over presentatie. “Toewijding betekent dat je twee seconden van tevoren niet meer glimlacht”, zei hij bijvoorbeeld. En: “Na afloop blijf je stil.” Daarna speelde hij een stukje en moest iedereen dat naspelen, wat niet bepaald lukte. “Als ik nu zeg dat het ‘Vader Jacob’ was, dan wordt het opeens heel makkelijk hÈ?” aldus de slagwerker opgetogen.

Aan het eind van de masterclass speelden twee groepen tegelijkertijd twee kinderliedjes: de ene helft speelde drie keer ‘Vader Jacob’, de andere helft twee keer ‘Altijd is Kortjakje ziek’, wat leidde tot een mooi geheel. “Zo’n programma bestaat uit dertig kinderliedjes”, aldus Zwart over de shows van zijn groep. “Dat voer je dan een beetje enthousiast uit en je hebt een baan.”

De deelnemende TU’ers vonden de workshop geslaagd. “Het was wel lachen. En Slagerij van Kampen is natuurlijk heel goed.”

Na de masterclass begon het echte werk. Eén voor één lieten de deelnemende groepen ter introductie hun kunsten horen. Djembégroep Nyama speelde een lekker ritme waarop Miss Double D haar teksten rapte, de negen percussiekinderen van de Vrije Akademie trommelden een partij en de slagwerkers van showcorps Excelsior sloegen een opdwepend ritme. Het dichtst in de buurt bij het spel van Slagerij van Kampen kwam de slagwerkgroep van het cultureel centrum. De vijf mannen speelden twee aaneengesmolten stukken vol dynamiek en afwisseling. Niet alleen gaven ze het langste optreden, ze waren ook de enigen met stukjes improvisatie. En een verrassend einde, maar dat blijft geheim tot de grote dag.

Op Delftse Donderslag treden niet alleen alle slagwerkgroepen op, ook Krashna Musika is van de partij met de compositie ‘Delfts Kruit’. Slagerij van Kampen zal een afsluitende show geven.

Christa van den Berg

Delftse Donderslag, op zondagmiddag 12 september 2004, Paardenmarkt. Toegang gratis.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.