Delfts draaien en dansen

Speakers is vrijdag het toneel van ‘Delft, City of Deejays’. Het evenement wil Delfts draaitalent een publiek geven en het publiek een knallende avond.

“Een goede dj speelt feilloos in op wat het publiek wil horen”, vertelt mede-organisator en dj Fedor van der Post (5e jaars TBM). “Dat kunnen hitjes zijn van twintig jaar geleden, of heel moderne nummers. Je moet in elk geval feilloos aansluiten op wat het publiek wil.” Dat betekent overigens niet dat je kunt volstaan met het draaien van crowd pleasers. Je moet tussen de inkoppertjes door ook je eigen stijl tonen.” Verder komt het aan op een goede mixtechniek en op wat je meeneemt voor zo’n avond. Zo’n duizend nummers om uit te kiezen voor een uurtje spelen is wel het gemiddelde. “Je verzamelt nummers, je koopt muziek en je brandt deze op cd’s om mee te nemen. Op de avond zelf pas je het repertoire aan aan de sfeer.”

‘Delft, City of Deejays’ is een maandelijks evenement, waarvan aanstaande vrijdag de eerste editie plaatsvindt in Speakers. “Wij nodigen elke tweede vrijdag van de maand Delftse dj-talenten uit om een lekkere set neer te zetten in Speakers! Bovendien zullen wij elke editie een nationaal bekende dj begroeten die Speakers op zijn grondvesten zal doen schudden. Naast de muziek staan sfeer en gezelligheid bij ons hoog in het vaandel: elk feest zal op zijn eigen manier worden uitgerust met een chique aankleding, gecombineerd met funky visuals”, aldus organisatoren Julius Taminiau (BK) en Fedor van der Post op hun website.

Behalve publiek roept de organisatie ook ‘slaapkamer dj’s’ op mee te doen. Aanstormend talent kan via de website een dj-mix insturen die door de organisatoren op kwaliteit wordt beoordeeld. “We krijgen zo al gauw een indruk van iemands mixtechniek en de opbouw van zijn set”, meldt Van der Post. Er zijn al een paar aanmeldingen binnengekomen. Niet iedereen is al rijp voor het podium, maar wel krijgen alle inzenders feedback die bedoeld is om hun kunsten op een hoger niveau te tillen en om ze uiteindelijk wel te laten optreden voor publiek.

De organisatie is ambitieus in haar streven om een nieuwe trend in het Delftse uitgaansleven op te zetten. Dankzij sponsoring van een modezaak kan er met driehoeksborden reclame worden gemaakt voor het feest, en ook de aankleding van de zaal is goed verzorgd met lichtmuren en beamerinstallaties.

Van der Post heeft ervaring opgedaan met de organisatie van landelijke ‘Who needs dance feesten’, waar Nederlandse dj’s optreden naast internationale grote namen in clubs als Monza, Manhattan (Arnhem) en Off-Corso in Rotterdam. Beide series lopen wat de organisatie betreft parallel: ‘City of Deejays’ is een talentenpodium, ‘Who needs’ een podium met naamsbekendheid.

Aanstaande vrijdag staan de volgende talenten achter de draaitafel: de Delftse Elektronische Muziek Organisatie D.E.M.O. van Alex Visser en Sietze Akkerman bijt om elf uur het spits af. Onlangs wonnen ze nog de RedBull DJ Contest. Johnny Deep treedt om middernacht op. Hij begon al op 16-jarige leeftijd te draaien en heeft nu acht jaar ervaring met ‘massahypnose’. Dj Majestic (1 uur) speelt meestal op studentenfeestjes, maar draait zelf liever underground house muziek. Dj eF is het pseudoniem van organisator Fedor van der Post. Hij pakt de piek van het feest tussen 2 en 3 uur. Bart B More volgt. ‘On his way to being Holland’s finest export’, volgens de site. Hij produceert tunes uit in de studio, en weet ook een dansvloer in beweging te krijgen. Dan gaat het om 5 uur richting minimal techno met Thirtyone Deejays, alias MMarque & Jip the Hip.

City of Deejays, Speakers, Burgwal. Entree: 10 euro, of 8 euro voor leden.

www.cityofdeejays.nl

(Foto: Delft, City of Deejays)

City of Deejays, Speakers, Burgwal. Entree: 10 euro, of 8 euro voor leden.

www.cityofdeejays.nl

(Foto: Delft, City of Deejays)