Delftenaren behalen achtste plaats tijdens Batavierenrace

Na maandenlang trainen mochten lopers afgelopen weekend losgaan tijdens de grootste estafetteloop van de wereld: de Batavierenrace. In 25 etappes werd de ruim 175 kilometer tussen Nijmegen en Enschede afgelegd. Verschillende Delftse teams deden mee.

Een van deze teams was het PilSteam, afgevaardigd door de studievereniging van civiele techniek Practische Studie. “Dit jaar was alweer het derde jaar dat we meeliepen”, vertelt Jennifer Haas, een van de loopsters en commissaris onderwijs van de vereniging. “Het is alleen wel altijd moeilijk om genoeg meisjes te vinden die mee kunnen doen”, vult vice-voorzitter Sofie Boogaerdt aan. “Daarom zijn sommige vrouwenetappes gelopen door een man en dat heeft ons wat strafpunten opgeleverd.” Uiteindelijk werd het team 273ste van de 294 teams. “Ach, dat is in elk geval niet laatste, dus het is prima”, aldus de dames.

Het universiteitsteam van Delft eindigde op een achtste plaats in het totaalklassement en in het universiteitsklassement werd het vijfde. De doelstelling, eindigen in de top vijf, werd dus alleen binnen het universiteitsklassement gehaald. Toch is de uitslag zeker een verbetering ten opzichte van de vijftiende plaats van vorig jaar. Bovendien startte één van de lopers te laat, doordat het busje waarin hij vervoerd werd niet op tijd op de goede plek arriveerde.