Delft op 3 in studentenranking

De TU Delft staat met een gedeelde derde plaats in de Nederlandse top 3 van de World University Ranking van studeersnel.nl. Ruim honderdduizend studenten wereldwijd, van wie 3500 in Nederland, hebben hun universiteit of hogeschool beoordeeld op vijftien categorieën. De TU kreeg een score van 8,6.

De top 3 van de in totaal bijna zestig beoordeelde Nederlandse onderwijsinstellingen bestaat uit de Pedagogische Hogeschool De Kempel in Helmond (1), Hogeschool Viaa in Zwolle (2) en een gedeelde derde plaats voor Artez – Hogeschool voor de Kunsten uit Zwolle, TU Delft, Wageningen Universiteit en de Katholieke Pabo in Zwolle. Zij kregen de beste NPS-score. Dit geeft aan in hoeverre studenten hun onderwijsinstelling zouden aanbevelen aan anderen.

TU-alumnus Marnix Broer van studeersnel.nl: “Veel rankings gaan uit van de hoogte van het collegegeld, het aantal publicaties door professoren of andere variabelen waarbij geld of reputatie de grootste rol speelt. Onze ranking neemt onderwerpen mee die studenten belangrijk vinden. Dit varieert van veiligheid en diversiteit tot de kwaliteit van (online) lessen, het eten en de faciliteiten. Maar bijvoorbeeld ook de sfeer en het vinden van een date.”

Wereldwijd zijn er meer dan 1100 universiteiten en hogescholen gerankt. Zes universiteiten hebben de hoogst haalbare NPS-score, waaronder vijf Amerikaanse universiteiten. De best scorende universiteit dichter bij huis is de Universiteit van Pisa.

Eindredacteur Dorine van Gorp

d.vangorp@tudelft.nl