Onderwijs

Decibel-actie voor spoortunnel

Onder het motto ‘spoorverdovend’ werd afgelopen vrijdag op de Spoorsingel een decibelmeter in werking gesteld. De bewoners van deze straat protesteren hiermee tegen het spoorviaduct dat, volgens hen, lawaai-overlast veroorzaakt.

br />

De actuele discussie over de Hoge Snelheidslijn was volgens de gemeente Delft en de bewoners een goede aanleiding nogmaals te pleiten voor een spoortunnel onder Delft. Tweede Kamerleden konden maandag, tijdens de discussie over de HSL, live het treingeluid volgen op een radiografisch bestuurde mini-uitvoering van het spandoek, mèt decibelmeter. Een meerderheid van de Kamer heeft minister Jorritsma daarop verzocht om geld uit te trekken voor zo’n spoortunnel. Los van het feit welke route de Hoge Snelheidslijn straks krijgt.

Het idee om de meter op te hangen kwam voort uit geluidsmetingen die vorig jaar door de wetenschapswinkel van de TU werden verricht. Uit deze metingen, die werden opgenomen in het zogenaamde ‘akoestisch spoorboekje’, bleek dat de treinen in Delft de toegestane waarden voor geluidshinder ver overschrijden.

Bij de eerste trein gaf de meter vrijdag al 93,8 decibel aan, terwijl een gemiddelde waarde van zestig decibel de toegestane norm is. Deze norm gaat zelfs nog naar beneden naar 57 decibel, weet een vrijwilliger van de Wetenschapswinkel. Een gemiddelde waarde van 73 decibel wordt beschouwd als ‘onaanvaardbaar’. Deze waarde werd bij de metingen vorig jaar al overschreden. (J.W.)

Jan Wolf

Onder het motto ‘spoorverdovend’ werd afgelopen vrijdag op de Spoorsingel een decibelmeter in werking gesteld. De bewoners van deze straat protesteren hiermee tegen het spoorviaduct dat, volgens hen, lawaai-overlast veroorzaakt.

De actuele discussie over de Hoge Snelheidslijn was volgens de gemeente Delft en de bewoners een goede aanleiding nogmaals te pleiten voor een spoortunnel onder Delft. Tweede Kamerleden konden maandag, tijdens de discussie over de HSL, live het treingeluid volgen op een radiografisch bestuurde mini-uitvoering van het spandoek, mèt decibelmeter. Een meerderheid van de Kamer heeft minister Jorritsma daarop verzocht om geld uit te trekken voor zo’n spoortunnel. Los van het feit welke route de Hoge Snelheidslijn straks krijgt.

Het idee om de meter op te hangen kwam voort uit geluidsmetingen die vorig jaar door de wetenschapswinkel van de TU werden verricht. Uit deze metingen, die werden opgenomen in het zogenaamde ‘akoestisch spoorboekje’, bleek dat de treinen in Delft de toegestane waarden voor geluidshinder ver overschrijden.

Bij de eerste trein gaf de meter vrijdag al 93,8 decibel aan, terwijl een gemiddelde waarde van zestig decibel de toegestane norm is. Deze norm gaat zelfs nog naar beneden naar 57 decibel, weet een vrijwilliger van de Wetenschapswinkel. Een gemiddelde waarde van 73 decibel wordt beschouwd als ‘onaanvaardbaar’. Deze waarde werd bij de metingen vorig jaar al overschreden. (J.W.)

Jan Wolf

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.