De x van x

Minst gebruikte letter op andere universiteiten? In Delft is hij wél populair. We spraken met Erik Koffijberg (21), derdejaars informatica.

/strong>

Wat vind je van de x?

,,Een mooie letter, leuk symmetrisch en hij wordt in de wiskunde gebruikt om allerlei probleeminstanties mee aan te duiden. Ja, in principe hadden ze net zo goed de r kunnen nemen, maar x, y en z worden altijd gebruikt in de wiskunde. Dat is denk ik al heel oud.”

Denk je anders over de x sinds je in Delft bent?

,,Ja. Ik heb meer ideeën gekregen wat die x allemaal kan voorstellen. Op de middelbare school was x bij het oplossen van een vergelijking vaak een getal ofzo. Nu weet je dat het ook een stochastische variabele of een complex getal kan zijn.”

Wat vinden andere mensen van de x?

,,Eng. Zodra je ergens een x ziet is het voor de meesten niet gelijk duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Je moet eraan gewend zijn, het is iets technisch.”

Is x mooier dan het getal zeven?

,,Ja, x is bijna altijd een variabele; x kan alles zijn, ook zeven.”

Denk je na over de betekenis van x?

,,Ik denk er niet veel over na, maar bij vakken zoals fundamentele informatica, die heel theoretisch en wiskundig zijn, kunnen variabelen als x heel goed gebruikt worden om algemene waarheden op te schrijven.”

Wat voor waarheden denken we dan aan?

,,Bij problemen wordt een omschrijving gegeven van een probleeminstantie en dat kan dan bijvoorbeeld een graaf zijn. Dan kun je natuurlijk een voorbeeldgraaf tekenen, maar interessanter is een algemeen geldige vorm. Dus dan wordt er gewoon opgeschreven: Laat G een graaf zijn met knopen enzo en dan is x het aantal takken, bijvoorbeeld. Met behulp van variabelen kun je iets opschrijven waarvan het als je het leest lijkt alsof het nergens op slaat, maar wat wel gewoon in het algemeen de regel is, waar alles aan voldoet.”

Gebruik je de x niet liever als vermenigvuldigingsteken?

,,Nee, op de middelbare school word je al geleerd dat je een stip moet gebruiken. De x wordt in die vorm gebruikt door mensen die weinig ervaring hebben met wiskunde.”

Wat vind je van de x?

Denk je anders over de x sinds je in Delft bent?

Wat vinden andere mensen van de x?

Is x mooier dan het getal zeven?

,,Ja, x is bijna altijd een variabele; x kan alles zijn, ook zeven.”

Denk je na over de betekenis van x?

Wat voor waarheden denken we dan aan?

Gebruik je de x niet liever als vermenigvuldigingsteken?