De week van .. Todd, Arno en Bernhard

Ze zijn geklopt. En niet zo’n beetje ook. De studenten van het Human Power Team moeten in de Canadees Todd Reichert hun meerdere erkennen. Tijdens de ‘World Human Powered Speed Challenge’ in Nevada (VS) fietste Reichert 144,15 kilometer per uur.

Een wereldrecord. Oud-Olympisch schaatser Jan Bos, die het in de Velox 6 opnam voor het team van deTU Delft en VU Amsterdam, bleef steken op 124,73 kilometer per uur. De oud-schaatser vindt het jammer dat hij geen record heeft kunnen verbreken. “Maar”, zegt hij in een persbericht, “een snelheid van 124,73 kilometer per uur met een ligfiets is een resultaat om trots op te zijn.” Dat het team ‘slechts’ brons heeft behaald, lag volgens teammanager Hugo Lambriex aan de wind. “Die was ons niet gunstig gezind.”

“Wat is het leven toch fijn als de zon schijnt.” Met die opgewekte woorden sloot prof. Arno Smets afgelopen woensdag zijn intreerede af. Smets werd vorig jaar tot

Antoni van Leeuwenhoek hoogleraar zonne-energie benoemd aan de faculteit EWI. Smets was de auteur en presentator van de uiterst succesvolle mooc Solar Energy die 185 duizend studenten trok. Toch wordt zonne-energie onderschat, vindt Smeets. Het Nederlandse Energieakkoord zet in op wind (10,5 gigawatt in 2023) maar nauwelijks op zon dat een ‘marginale rol’ wordt toebedeeld. Smets ziet dat anders. De prijzen voor PV-systemen blijven zakken en de opbrengst stijgen. Ook worden processen ontwikkeld om zonne-energie in chemische vorm op te slaan voor als de zon een keer niet schijnt.

“Delft en Leiden liggen nog geen dertig kilometer van elkaar vandaan en toch was er tot voor kort nauwelijks samenwerking op het gebied van de sterrenkunde”, zegt de Leidse hoogleraar infraroodastronomie prof. Bernhard Brandl. Hij is sinds deze maand ook hoogleraar aan de TU, bij de sectie astrodynamics & space missions (L&R). Brandl bouwt mee aan instrumenten waarmee de grootste telescopen ter wereld worden uitgerust, zoals de European Extremely Large Telescope. Met die telescopen kan de mens in het heelal objecten observeren die meer dan dertien miljard jaar oud zijn. Zijn dubbelbenoeming is “een ontdekkingstocht”, zo zegt hij zelf. “Delftse onderzoekers van verschillende faculteiten werken aan tal van technologieën die interessant zijn voor sterrenkundigen, denk aan miniaturisering, sub millimeter detectoren en adaptieve optiek om te compenseren voor atmosferische trillingen.”