De week van…

Rodrigo Valladares Linares (rechts)Rodrigo Valladares Linares (Technische Natuurwetenschappen) verdedigt op 1 oktober zijn proefschrift ‘Hybrid membrane system for desalination and wastewater treatment’.

Hij is de eerste onderzoeker die promoveert volgens de regels van de Graduate School, waarbij onderzoekers met cursussen worden klaargestoomd op een werkzaam leven buiten de universiteit.

“Of ik mezelf druk aan het voorbereiden ben op de verdediging? Nee hoor, ik heb jaren onderzoek gedaan naar een ontziltingstechniek met membranen, ik ken de materie wel. Ik reis nu met mijn moeder door Zuid-Spanje. Vakantie, dat is nu de beste voorbereiding. Ik drink lekker een biertje. Tijdens mijn onderzoek kon ik dat nooit doen. Af en toe was ik in Delft om cursussen te volgen. Maar mijn onderzoek heb ik onder begeleiding van Delftse hoogleraren verricht in Saoedi-Arabië, aan de King Abdullah University of Science and Technology (Kaust). De TU werkt samen met die universiteit. Kaust is ongeveer vijf jaar geleden opgezet. Er is daar van alles mogelijk. Er is veel geld, de modernste apparatuur en de Saoediërs zijn geïnteresseerd in allerlei nieuwe onderzoeken. Zeker als die met drinkwater te maken hebben. Dat hebben ze daar niet veel.”

Dr. Birna van Riemsdijk (links)
Expert in kunstmatige intelligentie Dr. Birna van Riemsdijk (EWI) kreeg te horen dat ze de Nederlandse Prijs voor ict-onderzoek gewonnen heeft. Vijftigduizend euro, te besteden aan onderzoek.

“Nietsvermoedend bereidde ik een college voor toen ik gebeld werd door Alexander Rinnooy Kan. Hij is voorzitter van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen, die de prijs uitreikt. Waarom ik de prijs krijg? Omdat ik vernieuwend onderzoek doe. Ik onderzoek software die zich aanpast aan de normen en waarden van mensen. Denk bijvoorbeeld aan gps-tracking. Hiermee kun je een dementerende patiënt volgen. De

patiënt voelt zich hierdoor veiliger, maar het kan ook de normen rondom privacy en vrijheid schaden. Ik ontwikkel technologie die zich aanpast aan de normen die je afspreekt. Maar de normen staan niet vast, ze kunnen verschuiven en er kunnen uitzonderingen optreden. Hierdoor is het van groot belang dat de technologie flexibel blijft. Een mooie bijkomstigheid van de prijs, is dat er een poster van mijn onderzoek wordt gemaakt om het werk aan scholieren uit te leggen. Hopelijk trekt dat meer meisjes naar de ict.”