Kort

De Velox wordt een tandem

Het Human Power Team van Delftse en Amsterdamse studenten denkt komende september veel harder te kunnen fietsen tijdens de World Human Power Speed Challenge. Gingen de studenten in 2019 122 kilometer per uur, dit jaar denken ze maar liefst 144 kilometer per uur te kunnen halen.

Het geheim? De tiende Velox wordt een tandem, waarin twee atleten met de rug naar elkaar toe zitten. Andere aanpassingen zijn gedaan aan het frame (van carbon) en de banden. Verder heeft de Velox TX allerlei sensoren, een communicatiesysteem en ‘dynamische stoelen’.

Dat alles maakte het team donderdag 13 februari bekend tijdens een designpresentatie in de Aula. (SB)

VeloxTX_HumanPowerTeam.jpgHet interieur van de Velox TX. (Still: designpresentatie Human Power Team)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl