De toekomst van Nederland is kennis

Het onderwijs lijkt dan ook, na de economische thema’s, het belangrijkste onderwerp van de verkiezingen te worden. Niet in de laatste plaats omdat die twee sterk met elkaar verweven zijn. Want hoe kun je op de schatkist van Nederland letten en toch de kwaliteit van het onderwijs verbeteren? Het verbeteren van dat onderwijs lijkt noodzakelijk omdat enerzijds de doelstelling tot de top drie kenniseconomieën ter wereld te behoren is mislukt en anderzijds de maatschappij schreeuwt om veranderingen van het onderwijssysteem. Studenten en de commissie Veerman voorop. Nederland heeft daarbij de potentie om dit te doen en uiteindelijk de economie, door kennis, flink te stimuleren.

Politieke partijen zijn het met bovenstaande gedachte in ieder geval eens. De manier waarop beter onderwijs bereikt zou moeten worden, is echter verschillend. In onderstaand overzicht zijn de standpunten weergegeven van de politieke partijen over het Hoger Onderwijs, de kenniseconomie en het belang van technische universiteiten als de onze. Nederland heeft de toekomst. Een toekomst die voortkomt uit onze kennis.

De PVV was niet op tijd beschikbaar voor commentaar op onze vragen. Ga voor een uitgebreider antwoord op de vragen naar www.delta.tudelft.nl/21285
De redactie dankt Ed Anker (CU), Marianne Besselink (PvdA), Tofik Dibi (Groen Links), Jan Jacob van Dijk (CDA), Jasper van Dijk (SP), Sander Geurts (D66),  Mark Harbers (VVD), Luc van Hoek (TON).

,

Klik hier voor het partijoverzicht en hier voor de uitgebreid ingevulde vragenlijsten.

In addition to the new class of incoming students, TU Delft will also be welcoming a new rector this year. Professor Karel Luyben, the current dean of the university’s faculty of Applied Sciences, is succeeding professor Jacob Fokkema as rector magnificus of TU Delft. Fokkema has served as rector since 2002. Luyben studied chemical engineering at Eindhoven University of Technology, before becoming a researcher at Wageningen University. He later worked as a contract researcher with Bayer in Germany, and Cehave in the Netherlands. In 1983, Luyben was first appointed professor of biokinetics at TU Delft, and from 1988, served as professor of bioprocess technology. From 1993-1999, he was scientific director of the Delft-Leiden Biotechnological Sciences Graduate School and has also held many other leading positions in the world of biotechnology and process technology. A dedicated researcher and tutor, Luyben has published over 200 articles in leading scientific journals, has four patents to his name and has supervised more than 30 doctoral students.

Nog iets minder dan twee weken te gaan en dan kunnen we op 9 juni weer naar de stembus en het rode potlood ter hand nemen om te stemmen op de landelijke partij van onze keuze. Een partij die voor Nederland oplossingen biedt voor een steeds sterker oplopende staatsschuld, hogere werkloosheidscijfers, een bekritiseerde Europese Unie, verschillende integratie- en veiligheidsvraagstukken, de sociaal-maatschappelijke verdelingsuitdagingen en natuurlijk het onderwijs. Vooral het onderwijs!