De technologiedag

Een week later vertelt een ontspannen Pieters dat alles uitstekend is verlopen. De actie met de brief had zelfs een positief bijeffect. Pieters: ,,Veel alumni beschouwden de brief als een goede publiciteitsstunt. Zij vonden het een prima manier om extra aandacht te vestigen op de Technologiedag.”

Wim Pieters is een van de organisatoren van de Delftse Technologiedag die volgende week zaterdag wordt gehouden. Deze weken is het voor hen topdrukte. Pieters: ,,De invulling van de dag – wie bijvoorbeeld de lezingen zouden verzorgen – stond pas midden juni vast. In juli hebben wij een vooraankondiging de deur uitgestuurd, maar vervolgens kun je in de vakantieperiode weinig organiseren omdat iedereen weg is. Dat betekent dat alles zich concentreert in september en oktober.”

Het hoofd-programmaonderdeel vormt ’s middags de Stevinlezing door prof. Thomas Kailath. Hij is een vermaard wetenschapper op het gebied van informatietechnologie, micro-elektronica en signaalbewerking. Het onderwerp van deze lezing bepaalt volgens Pieters de richting van een technologiedag. ,,PTT Telecom wilde om die reden graag meewerken. De onderzoekschool DIMES geeft een aantal extra presentaties, omdat hun onderzoeksterrein aansluit bij de lezing van Kailath. ’s Ochtends krijgen alle onderzoekscholen de ruimte om zich te presenteren en ’s middags is er een bedrijvenmarkt. Voor deze Kennismarkt hebben zich 34 verschillende technische bedrijven aangemeld. Overigens krijgen wij nog steeds aanvragen om deel te nemen aan de bedrijvenmarkt. Helaas kunnen we die niet honoreren omdat we zijn volgeboekt.”

Bij de organisatie van de dag loopt Pieters steeds tegen het probleem op dat de verschillende databases van de TU niet te koppelen zijn. ,,Dat is lastig. Wij hebben behalve naar de alumni ook gemaild naar bedrijven en andere relaties van de TU. Aangezien de koppeling op korte termijn lastig is moet je tijdens het mailen steeds goed opletten. Ten eerste dat iemand niet twee tot drie keer wordt gemaild. Tegelijkertijd worden er ook relaties vergeten en dan heb je te maken met het nadruppeleffect. Deze moet je alsnog handmatig een uitnodiging sturen.”

Ook het onderhandelen met de sponsors is een intensieve bezigheid. ,,Zij steken een flink bedrag in deze dag en verwachten daar natuurlijk wat voor terug. Verzoeken omplaatsen te reserveren in de Aula willigen wij natuurlijk in. PTT Telecom wilde daarnaast dat de directeur – dr. B.J.M. Verwaayen – eveneens een lezing kon houden in het middagprogramma. Deze cyclus is onderdeel van het programma van de TU Delft en daar was de lezing lastig in te passen. Het was echter zo’n leuk verhaal dat wij hiervoor ruimte hebben gemaakt in het ochtendprogramma.”

Eigenlijk bestaan voor Pieters de maanden september en oktober uit regelen, regelen en nog eens regelen. ,,Als dan dingen mislopen, zoals met die uitnodigingen, dan heb ik er weleens tabak van. Maar dat gevoel is direct voorbij als daarna de aanmeldingen binnenstromen.”

Angèle Steentjes

Lichtelijk geagiteerd staat Wim Pieters aan de telefoon. De uitnodigingen voor de Technologiedag op 9 november zijn nog steeds niet bij de alumni gearriveerd. Zojuist hoorde Pieters dat deze – vanwege technische problemen – nog bij het verzendhuis liggen. ,,En de inschrijvingstermijn sluit al over vier dagen”, verzucht hij. Na overleg wordt besloten om de alumni zo snel mogelijk een brief te sturen met de mededeling dat de inschrijvingstermijn is verlengd.

Angèle Steentjes