Wetenschap

De stelling

‘Sterke automerken moeten geen angst hebben voor hun imago wanneer ze een elektrische auto aan hun productlijn toevoegen.’

Ingrid Moons
master in de psychologie

Uit ‘The role of emotions and symbolic brand associations in the adoption process of the electric car’, verdedigd op 3 september.

“Autofabrikanten zijn ten onrechte bang dat hun imago verandert als ze elektrische auto’s maken. Bij mijn onderzoek heb ik gebruik gemaakt van vier automerken die verschillende emoties oproepen; een BMW (speelt in op het rijplezier), een Alfa (een emotionele auto), een Toyota (roept weinig emoties op) en een Volvo (voor een verantwoord rijgevoel). Ik ben vervolgens uitgegaan van een nieuwe auto die een mengvorm is van al deze merken. Hieraan heb ik rationelere of emotionelere eigenschappen toegevoegd. Zowel bestuurders van alle vier types auto’s, als mensen die in een ander merk rijden, heb ik voorgehouden dat één van deze ontwerpen de elektrische auto zou worden van één de vier verschillende automerken. Vervolgens heb ik ze gevraagd of dit hun perceptie van het automerk zou veranderen? Dat bleek niet zo te zijn. De merken blijven met de merkextensie erbij toch hun eigen imago behouden.” 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.