Campus

De Starter: Type22

Wat zijn de lessen die de ondernemers van Type22 hebben geleerd? Ze maken bagage-inchecksystemen voor luchthavens.

Roel Reijnen: “Het eerste prototype van de Self Drop Bag hadden we in drie maanden klaar.” (Foto: Marcel Krijger)

Een product is nooit af. En denk niet dat je precies weet wat een klant wil. Dat zijn de lessen die de ondernemers van Type22 hebben geleerd. Ze maken bagage-inchecksystemen voor luchthavens.


Je waant je in de werkruimte van Type22 op een vliegveld. ‘Mrs. Jane Doe, flight SN1234 to Paris CDG’, staat er op een scherm naast een balie. Binnen een minuut is de bagage van deze fictieve passagier ingecheckt. Nadat ‘Jane’ haar boardingkaart heeft gescand, rolt uit een printer een bagagelabel.


Lange wachtrijen op de luchthavens moeten dankzij de Self Bag Drop tot het verleden gaan behoren, menen Roel Reijnen en zijn vier kompanen. De luchthavens van Eindhoven, Brussel, Geneve, Hongkong en een dozijn anderen maken al gebruik van het apparaat, dat bestaat uit een scanner, een aanraakscherm en een printer.


Meer passagiers

De TU-alumni kwamen in 2006 op het idee om een eigen bedrijf te starten toen ze een mastervak volgden bij L&R. Ze moesten een businesscase ontwikkelen voor een dienst waarmee ze zouden inspelen op de komst van de A380. “In plaats van vliegtuigen met vierhonderd passagiers komen er nu opeens toestellen met zeshonderd reizigers aan op vliegvelden”, zegt Reijnen. “Wij keken wat deze ontwikkeling betekent voor de bagage.”Ze richtten Quintech op, dat ze later omdoopten tot Type22, een knipoog naar de vliegindustrie. Als je bagage zoek raakt, moet je op een kaart met tientallen verschillend gevormde koffers aangeven wat voor type bagage het is. Type22 is de meest voorkomende soort; een trolley met wieltjes.


Consultancy

De eerste machine van het YesDelft-bedrijf was de Bagcheck, een apparaat dat de vorm van tassen en koffers analyseert vlak nadat ze zijn ingecheckt. Het herkent bagage die verderop langs de kilometers lange lopende band voor opstoppingen kan zorgen door ergens aan te blijven haken of van de band te rollen.


De inkomsten vulden de ondernemers aan met consultancyklussen. “Door dit consultancywerk begon het bij ons te dagen dat we echt groot konden worden als we ons zouden richten op de selfservice bij de bagage-incheck”, vertelt Reijnen. “In 2011 zijn we ons helemaal gaan richten op ons nieuwe product. Advieswerk kun je later altijd nog doen tijdens je carrière.”


“Een les die we geleerd hebben, is dat een product nooit af is. Het eerste prototype van de Self Bag Drop hadden we binnen drie maanden klaar. Maar ‘af’ bestaat niet. De klant heeft honderdduizend wensen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.