Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

De Starter: Gerrard Street

Een beetje muziekliefhebber koopt geen koptelefoon, die huurt ‘m. In stukjes. Gerrard Street is gestart door industrieel ontwerpers Dorus Galama en Tom Leenders.

(Foto: Marcel Krijger)

Een beetje muziekliefhebber koopt geen koptelefoon, die huurt ‘m. In stukjes. Gerrard Street, gestart door industrieel ontwerpers Dorus Galama en Tom Leenders, loopt letterlijk op kop als het gaat om circulaire consumentenelektronica.


“Een totaal nieuw concept”, aldus Dorus Galama (29). Eind 2013 begon hij met Gerrard Street – toen nog Pelican House. Van hun eerste product, een modulaire leasekoptelefoon, zijn er sinds deze zomer zeshonderd in omloop.


Hoewel de ontwerpers sinds hun afstuderen in 2014 fulltime bezig zijn met hun bedrijf, ‘spelen’ ze nog met de constructie van het leaseconcept. Vooralsnog kunnen klanten de koptelefoon (aanschafwaarde pakweg 250 euro) huren vanaf €6,50 per maand. Een abonnement is verplicht: van drie maanden (waarbij hij maandelijks dan wel een tientje kost), één jaar, of twee. Kapot onderdeel? Gerrard Street repareert of vervangt het meteen. Inclusief gratis updates. Scheelt bergen afval, als je nagaat dat jaarlijks een slordige vijftien miljoen kilo aan koptelefoons wordt weggegooid vanwege één knullig mankementje. Galama: “Alles wat kapot gaat is ons probleem. Dat houdt ons scherp een zo goed mogelijk product te leveren.” De koptelefoon belandt vervolgens als bouwpakketje op je deurmat.


Dj Isis, Arjan Lubach en zangeres Janne Schra hebben ‘m al. Hartstikke hip tenslotte, die circulaire economie. Dankzij diensten als Spotify en Netflix hebben we al geen cd’s en dvd’s meer nodig; hoe handig is het dan als je de boel ook nog kunt beluisteren via een koptelefoon die je nooit echt hoeft aan te schaffen en die gegarandeerd werkt?


Galama heeft er desondanks de nodige slapeloze nachten van gehad. “We hebben een enorm risico genomen door ons er na ons afstuderen direct fulltime op de zaak te storten. Ik had een baan als zzp’er in het grafisch werk, dus een beetje inkomen hadden we wel. Maar we zaten geregeld zonder geld, zelfs toen we 15 duizend euro kregen van duurzaamheidsaccelerator Climate Kick waarvan we de eerste prototypes konden regelen én testen in een leaseconstructie.”


Inmiddels kunnen ze er goed van eten, en hebben ze zelfs een derde participant aangetrokken, die zich vanuit Londen bezighoudt met het investeringstraject. “Zitten we meteen op de internationale markt, en is het een kleine stap naar de Verenigde Staten.” De meeste onderdelen bouwen ze niet meer zelf, maar kopen ze in bij verschillende bedrijven.


Toch zou Galama het niet anders aanpakken wanneer hij opnieuw moest beginnen. “Dé manier om te ondernemen, is zoveel mogelijk coaching te zoeken, snel de markt opgaan, en niet te lang op je product te focussen – zoals veel techneuten doen. Ga eerst eens met je klanten praten! Wij hadden onze eerste koptelefoons al verhuurd voordat we ook maar een webshop hadden.”



gerrardst.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.