De Passie van… Wim Verdouw, vierdejaars civiel

Mijn coach is verantwoordelijk voor een uitspraak die ik nog vaak gebruik: ,,Be a man and take the sack.” Dat staat als voorbeeld hoe hard de sport is. Het is full contact en je staat met bomen van kerels naast je die je ogenschijnlijk met één hand kunnen vermorzelen. Je moet bereid zijn te incasseren. Ik was nog één van de kleinste en lichtste en ik probeerde elke wedstrijd mijn gewicht erbij te schreeuwen. Ik was receiver en aan het eind van het jaar ging het spel me heel goed af. Aan het eind van mijn laatste wedstrijd in Canada barstte ik in tranen uit. Mijn teamgenoten zeiden: ,,You should get your own team together back in Holland.”

Het is een vrij gecompliceerde sport. We hebben zogeheten playbooks met daarin honderden verschillende looppatronen. Maar er zijn heel veel dingen die het voor mij één van de mooiste sporten maakt. De sport is fast en furious, er is geen ruimte voor zwakheden. En het spel is enorm tactisch. De adrenaline giert door m’n bloedvaten als ik in het veld sta.

Na mijn eerste jaar in Delft kreeg mijn liefde voor de sport een doorstart: Fox 8 zond elke zondagnacht wedstrijden uit de Amerikaanse NFL League uit. Geen wedstrijd heb ik gemist. En toen wist ik het: ik zou een eigen team oprichten. Het mooie moment kwam toen een vriend voor mij een fax naar het programma stuurde dat een nieuw team aankondigde: de Delft Dragons. Alhoewel de sport in Nederland betrekkelijk klein is, spelen we in een echte competitie. Zo doet elke zondag me nog een beetje denken aan mijn speeldagen in Canada.”

.nolead ,,Mijn passie voor American Football is geboren op de St. Joseph High School in Grande Prairie, Canada. Ik was daar als uitwisselingsstudent en was al behoorlijk onder de indruk van het mooie Canada zelf. Op een gegeven moment werd ik benaderd door een meisje, dat me vroeg of ik niet een keer wilde meedoen met het schoolfootballteam. Ik ging, maar de eerste aanraking met de sport was niet erg prettig. Het was een nare ervaring: het spel ging slecht. Ik had een te kleine helm op en barstte achteraf van de hoofdpijn…een zware sessie, dus. Na bemoedigende woorden van mijn coach zette ik toch door.