De Melkkoe – Postophaler

Zoals Pieter Post in de gelijknamige televisieserie de post bezorgt, zo haalt Joris Bisschop deze in de échte wereld op. Er blijkt een opvallende overeenkomst. “Iedereen is aardig tegen je.”

Hij had net een van zijn brievenbussen geleegd. Terwijl Bisschop weer instapte, kwam er een man aangerend. Of zijn brief nog meekon. Geen probleem uiteraard. Dus lag deze op de bijrijderstoel, sterk ruikend naar parfum. “Dan word je wel nieuwsgierig hoor”, lacht hij, “maar uiteraard maak ik nooit iets open.”
Onlangs tekende Bisschop (23, student lucht- en ruimtevaarttechniek) een nieuw contract waarmee hij zijn verblijf bij TNT Post met een jaar heeft verlengd. Drie jaar terug vroeg hij een huisgenoot of deze nog een bijbaantje wist. “Die collega werkte al bij de post. Via hem ben ik er dus gekomen.” Nog steeds is hij tevreden. “Ik ga van vier tot zes ’s middags bij bedrijven langs om post op te halen. Daarna leeg ik tot kwart over zeven brievenbussen. Praktische werktijden dus, want vaak zijn dat de verloren uurtjes van de dag.” Ook de werksfeer bevalt hem. “Het grappige is, dat iedereen aardig tegen je is. Mensen maken graag een praatje.” Blijkbaar roept ‘iemand van de post’ nog altijd veel sympathie op. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. “Ik stond een keer stil op de Oude Delft om even dertig seconden bij een bedrijf naar binnen te lopen. Begon er een kerel achter me te toeteren en te schreeuwen dat ik weg moest. Nou, dat doe je dan maar…”
Een brievenbus is er voor de post. Toch komt Bisschop ook andere dingen tegen, zoals sneeuw en vuurwerk. Dit is echter niet zijn grootste ergernis. “Ik vind het vooral vervelend als er fietsen aan zijn vastgemaakt. Dan kan ik hem niet goed legen.”
Werk je een paar jaar bij hetzelfde bedrijf, dan raak je er vanzelf meer bij betrokken. “Ik organiseer nu het jaarlijkse uitje en doe binnenkort mee met The 24 hours of TNT. Dat is een evenement voor masterstudenten die zich willen oriënteren op een stage of loopbaan bij TNT.” Stuurt hij zelf nog wel eens een kaartje? “Ehmm…met kerst heb ik er nog een gestuurd.” Wellicht een puntje van aandacht voor het volgende functioneringsgesprek.

Bijbaan: Postophaler
Verdiensten: €11,- per uur
Opvallend:
Schreef laatste kaartje met kerst

Het aantal Nederlandse studenten in Vlaanderen stijgt fors, terwijl het aantal Vlamingen in Nederland juist afneemt. Dat blijkt uit het rapport over ‘wederzijdse onderwijsparticipatie’. De overgrote meerderheid van haar Vlaamse studenten blijft tijdens de studie in het thuisland wonen. Onder de Nederlandse universiteiten trekt Maastricht verreweg de meeste Vlamingen: 451. Daarna volgt de TU Delft met 239 Vlaamse inschrijvingen. Van oudsher is de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek populair bij Vlamingen. (HOP)

Onlangs tekende Bisschop (23, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) een nieuw contract waarmee hij zijn verblijf bij TNT Post met een jaar heeft verlengd. Drie jaar terug vroeg hij een huisgenoot of deze nog een bijbaantje wist. “Die collega werkte al bij de post. Via hem ben ik er dus gekomen.” Nog steeds is hij tevreden. “Ik ga van vier tot zes ’s middags bij bedrijven langs om post op te halen. Daarna leeg ik tot kwart over zeven brievenbussen. Praktische werktijden dus, want vaak zijn dat de verloren uurtjes van de dag.” Ook de werksfeer bevalt hem. “Het grappige is, dat iedereen aardig tegen je is. Mensen maken graag een praatje.” Blijkbaar roept ‘iemand van de post’ nog altijd veel sympathie op. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. “Ik stond een keer stil op de Oude Delft om even dertig seconden bij een bedrijf naar binnen te lopen. Begon er een kerel achter me te toeteren en te schreeuwen dat ik weg moest. Nou, dat doe je dan maar…”

Bijbaan: Postophaler
Verdiensten: €11,- per uur