In de marge

Kalfstongen en gepeperde bonbons Met passie en inzet een mooi diner neerzetten, voor soms wel hondervijftig mensen. Of het nou gaat om een plechtig inauguratiediner voor eerstejaars, een sfeervol kerstdiner of een luxe diner voor oud-leden, “we hebben er lol in om in de keuken onze hobby uit te oefenen en om de gasten iets moois voor te schotelen”, zegt Boris Schellekens van kookclub Mess van St.

Het brainstormen over het menu begint vaak al een maand eerder. Schellekens: “Een dag van tevoren lopen we in de groothandel rond met een pen en een rekenmachientje, om de uitgaven in de gaten te houden. Daarnaast onderhouden we goede contacten met de leveranciers voor het vlees en de groenten.”

Zelf eten ze niet mee. Schellekens: “We snoepen de hele dag al uit de pannen. Na afloop drinken we een wijntje aan de bar en ouwehoeren we tot diep in de nacht over eten.” In de keuken zitten blauwe vegen op de muur. Restant van een portie rodebessensaus. Verhoeven: “Een geschreven boodschap voor de opruimers, het blijft een studentenvereniging tenslotte.” (JT)

Met passie en inzet een mooi diner neerzetten, voor soms wel hondervijftig mensen. Of het nou gaat om een plechtig inauguratiediner voor eerstejaars, een sfeervol kerstdiner of een luxe diner voor oud-leden, “we hebben er lol in om in de keuken onze hobby uit te oefenen en om de gasten iets moois voor te schotelen”, zegt Boris Schellekens van kookclub Mess van St. Jansbrug. “We maken gerechten die je thuis nooit klaarmaakt. Je leert er heel veel van, hoe je een hele zalm ontdooit bijvoorbeeld. De uitdaging ligt ook in de logistiek achter zo’n diner en het zorgen voor nieuwe smaaksensaties.” Martine Verhoeven: “Denk aan kalfstongen, chocolade chilipeper-bonbons of kwarteltjes gevuld met druiven en port. Dit wordt dan mooi gepresenteerd en opgediend, waardoor mensen die het niet kennen aangenaam verrast worden.” Het uiterlijk bepaalt voor de helft hoe lekker het is. Verhoeven: “Kalfstongen zijn grote logge dingen, met een beetje rubberachtige bovenkant. Het is een uitdaging daar ook visueel iets smaakvols van te maken.”