Campus

De kunst van het kopiëren

De Rotterdamse Kunsthal organiseert het najaar een tentoonstelling met het werk van Han van Meegeren. Deze meestervervalser bracht de kunstwereld in rep en roer met getrouwe kopieën van schilderijen van onder andere Johannes Vermeer.

De Rotterdamse Kunsthal organiseert het najaar een tentoonstelling met het werk van Han van Meegeren. Deze meestervervalser bracht de kunstwereld in rep en roer met getrouwe kopieën van schilderijen van onder andere Johannes Vermeer.

Kopiëren is een vorm van plagiaat en leidt bij ontdekking onvermijdelijk tot strafvervolging. Niettemin kende men aan het kopiëren van meesterwerken tot het eind van de vorige eeuw in de kunstopleiding een belangrijke plaats toe. Maar het was uiteraard verboden ze te signeren en bovendien moesten ze een ander formaat hebben.

Kopiëren deed men ook om reprodukties te verkrijgen van bekende kunstwerken. Voor de 19de-eeuwse historieschilder Paul Tétar van Elven was het zelfs een vorm van broodwinning. Zo bekostigde hij er zijn reizen naar buitenlandse musea mee.

Nog tot en met 21 oktober is in Museum Paul Tétar van Elven een expositie ingericht onder de titel: ‘Schone kopieën, gerestaureerde kopieën naar oude meesters’ door Paul Tétar van Elven. Op de wand in de hal zijn bijvoorbeeld de Sixtijnse Madonna van Raphaël en Het Chocolademeisje van Liotard te zien. In het atelier hangen vooral kopieën naar Hollandse meesters, zoals ‘De Staalmeesters’ en ‘De Nachtwacht’ van Rembrandt, en ‘De Stier’ van Potter. (M.v.d.L)

Mannus van der Laan

Kopiëren is een vorm van plagiaat en leidt bij ontdekking onvermijdelijk tot strafvervolging. Niettemin kende men aan het kopiëren van meesterwerken tot het eind van de vorige eeuw in de kunstopleiding een belangrijke plaats toe. Maar het was uiteraard verboden ze te signeren en bovendien moesten ze een ander formaat hebben.



Kopiëren deed men ook om reprodukties te verkrijgen van bekende kunstwerken. Voor de 19de-eeuwse historieschilder Paul Tétar van Elven was het zelfs een vorm van broodwinning. Zo bekostigde hij er zijn reizen naar buitenlandse musea mee.



Nog tot en met 21 oktober is in Museum Paul Tétar van Elven een expositie ingericht onder de titel: ‘Schone kopieën, gerestaureerde kopieën naar oude meesters’ door Paul Tétar van Elven. Op de wand in de hal zijn bijvoorbeeld de Sixtijnse Madonna van Raphaël en Het Chocolademeisje van Liotard te zien. In het atelier hangen vooral kopieën naar Hollandse meesters, zoals ‘De Staalmeesters’ en ‘De Nachtwacht’ van Rembrandt, en ‘De Stier’ van Potter. (M.v.d.L)



Mannus van der Laan

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.