Wetenschap

De kaft: zwiepende gasslang

Het schip op de tekening is een nog niet bestaand schip van Shell dat binnenkort offshore gas moet gaan winnen en dat in een vloeibare vorm moet opslaan. Voor dit laatste is veel koelwater nodig. Dat water wordt op 150 â 200 meter diepte opgezogen.”

‘Stability of offshore risers conveying fluid’. Ir. Guido Kuiper promoveert op 28 februari aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. (TvD)

“Wat je ziet op mijn kaft, dat is voor veel mensen niet duidelijk”, lacht ir. Guido Kuiper. “Iedereen ziet er weer wat anders in. Een grafisch ontwerper heeft de tekening gemaakt. Zelf ben ik niet zo handig. Wat je ziet is een tekening van een trillende buis die vanaf een schip de zee in steekt. Net zoals een tuinslang gaat zwiepen als je de kraan opendraait en het uiteinde niet vasthoudt, zo gaat ook deze buis zwiepen. Alleen het proces hierachter, dat begrijpen we nog niet. In tegenstelling tot de tuinslang zuigt deze buis water op. Ik heb proeven gedaan met een pvc-buis. Als water daar met een snelheid hoger dan vijf meter per seconde doorheen wordt gezogen, gaat de buis trillen. Maar op een gegeven moment stopt het trillen. Het kan dan twee minuten stil zijn, en dan plotseling gaat de buis weer twee minuten trillen, of soms vier of drie minuten. Het is ongelooflijk. Er zijn kleine factoren die de buis instabiel maken, maar welke dat zijn weet ik niet.