De groeten aan mijn harde schijf

De sfeer is geladen, niet in de laatste plaats door de sigarettenrook. Afgelopen maandag was de eerste uitzending van NRGenius, het studentenmagazine van radio NRG (spreek uit energy).

Een hectisch begin laat duidelijke zijn sporen na bij de beide presentatoren tegen het einde van de uitzending. Twee uren radio, binnen een maand opgezet, gemaakt voor en door studenten.

Een half uur voor aanvang van de uitzending nemen Jeroen de Vreede, Walewein Luchtmeyer en Mark Jacobs de items uit hun programma nog even door. Zij zijn alle drie student. In de kleine studio in Den Haag laat een professionele ‘DJ’ de adrenalinespiegel in hun bloed stijgen door de house, die hij draait op de radio, ook keihard door de studiospeakers te laten galmen.

De spanning ontlaadt zich om drie minuten over zeven als NRGenius voor de eerste keer de lucht in gaat. Prompt wordt een jingle te lang gedraaid. De luisteraars zullen het niet gemerkt hebben, maar de muziek na deze jingle is wel even nodig om het zweet van de voorhoofden af te vegen. De rest van de twee uur uitzending verloopt, mede door de technische bijstand van DJ Michiel, op de spreekwoordelijke rolletjes. De twee uren worden gevuld met een beetje cultuur, een beetje nieuws en een beetje studentenpolitiek, maar vooral muziek – veel, en dansbare muziek.

Ook studentengrappen en -grollen zijn niet van de lucht: ,,Zit de liefde nu tussen de oren of tussen de benen?”, luidt de luisteraarsvraag. En naast Valentijnsgroeten en gewone groeten kunnen de luisteraars ook hun harde schijf de groeten doen. Overigens is in de uitzending geen Delftenaar geweest die het aandurfde één van deze groeten te doen.

Autorijden

Na twee uren ‘jong, snel en wild’ radio maken, heeft de vermoeidheid bij de twee presentatoren duidelijk toegeslagen. Luchtmeyer: ,,Het was wel erg hectisch. Die twee uurtjes zijn zo voorbij.” De Vreede en Luchtmeyer hopen na verloop van tijd het hele programma zelf te gaan maken: ,,Presenteren is net als autorijden. Eerst ben je vooral bezig met de techniek van het presenteren, later ga je echt een programma maken.” Voorlopig hebben ze nog de technische hulp van DJ Michiel tot hun beschikking.

De uitzending van maandag was voor hen de climax van een maand voorbereiden. Samen met een redactieteam hebben de drie studenten vanaf half januari gewerkt aan het opzetten van het programma.

De Vreede vertelt dat ze via-via (een kennis bij radio NRG) het aanbod kregen dit programma te maken: ,,Het leek ons dé kans om studenten op de radio aan bod te laten komen. In januari zijn we benaderd, nu ligt er een programma voor twee uur studentenradio.” Eigenlijk wilden ze een week eerder beginnen met uitzenden, maar dat bleek te hoog gegrepen.

Luchtmeyer vertelt dat ze alle vrijheid kregen om een programma in elkaar te zetten: ,,Alleen de muziekkeuze was beperkt, die moest passen bij het jonge image van radio NRG. Voor de rest mochten we zelf de inhoud bepalen.”

Radio NRG bestaat pas sinds juli 1995. Het is de opvolger van Radio Delft. De zender richt zich op een jonger publiek. Studenten zijn een specifieke doelgroep. De Vreede: ,,Studenten hebben hun eigen wereldje en hun eigen taalgebruik. We willen ze dan ook aanspreken in hun ‘moers taal’.” Er is een netwerk van redacteuren onder studenten actief om ‘alles wat studenten boeit’ op de radio te krijgen. Studentenverenigingen, studentenpolitiek, optredens en kroegen hebben daarbij de grootste nieuwswaarde. ,,Maar we willen ook een datingservice voor bijvoorbeeld gala’s opzetten en voor de muziek denken we aan een ‘Huizen Top 5”’, aldus Luchtmeyer.

In maart verhuizen NRG-radio en NRGenius naar een riantere behuizing in Delft. De Vreede: ,,Het wordt daarmee gemakkelijker voor ons om studenten in de studio uit te nodigen. Natuurlijk hopen we stiekem dat de zendmast op Elektro komt te staan. Dat zou een leuke opsteker voor ons programma zijn.”