Ook al is de Koude Oorlog alweer vijftien jaar voorbij, nucleaire dreiging is niet iets van het verleden. De strijd tegen terrorisme heeft het weer teruggeplaatst op de politieke agenda. Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam toont ‘De Bom’ in al zijn facetten.
“Laat maar vallen dan. Het komt er toch wel van. Het geeft niet of je rent”, zong Doe Maar in 1982 in ‘De Bom’. Gelukkig kreeg de legendarische band ongelijk. Tijdens de Koude Oorlog tussen het oosten en het westen werden kernbommen alleen maar gebruikt om angst aan te jagen, maar niemand haalde het in zijn hoofd De Bom echt te laten vallen en daarmee het einde van de wereld in te luiden. Iedereen was zich er veel te veel van bewust dat de verwoesting compleet zou zijn. Kernbommen markeerden het einde van de Tweede Wereldoorlog. We kennen allemaal de verhalen en beelden uit Japan.
Maar nucleaire bommen betekenen niet alleen dood en verderf. Ze betekenen ook werk. Fotograaf Paul Shambroom fotografeerde van 1992 tot 2001 onderdelen van de Amerikaanse nucleaire industrie. Mede door een ongekende openheid van de Amerikaanse militaire overheden – die sinds de aanslagen van 11 september 2001 weer helemaal is verdwenen – lukte het Shambroom om in zestien staten uitgebreid kernbommen, atoomonderzeeërs, bommenwerpers, commandocentra en wapenopslagplaatsen te fotograferen.
Naast de apparatuur, silo’s en werkruimtes fotografeerde hij de dagelijkse werkzaamheden van de aanwezige staf, waaronder bewakers, militaire staf, technici en schoonmaakpersoneel.
In 2003 publiceerde hij zijn met een groot formaat camera gemaakte, uiterst gedetailleerde kleurenfoto’s, met een relaas van zijn ervaringen in het boek ‘Face to Face with the Bomb. Nuclear Reality after the Cold War’. Het Nederlands Filmmuseum in Rotterdam toont in de tentoonstelling ‘Nuclear Realities . Images of The Bomb’ ongeveer vijftig van Shambrooms foto’s.
Naast dit werk staat ook dat van fotograaf Michael Light centraal. Hij lichtte uit Amerikaanse (overheids-)archieven de opnamen van Amerikaanse bovengrondse kernproeven uit de periode van 1945 tot 1962. In deze periode voerden de Verenigde Staten 216 bovengrondse en onderwaterkernproeven uit, de Sovjet Unie 217. In 1963 werd het moratorium over bovengrondse kernproeven van kracht. De VS voerden daarna nog 1054 ondergrondse kernproeven uit, de Sovjet-Unie nog 715.
Light kreeg toestemming om een selectie samen te stellen uit de archieven van de Los Alamos National Laboratory en de the U.S. National Archives in Maryland. Opvallend is dat zijn selectie ook voorheen geheim materiaal van de clandestiene Lookout Mountain Air Force Station in Hollywood bevat, waarover filmregisseurs, cameramensen en fotografen gezworen waren te zwijgen.
Light selecteerde alleen de negatieven waarop de ontploffingen zelf te zien zijn, en drukte ze zelf af. Zijn serie ‘100 Suns’ is een fascinerende en eerder esthetische dan angstaanjagende verzameling van ‘zonnen’ en ‘paddestoelen’, die allemaal een totaal ander uiterlijk hebben. Hopelijk leveren de nieuwe kernstaten hem niet meer fotomateriaal.
De tentoonstelling ‘Nuclear Realities . Images of The Bomb’ is tot 8 mei te zien in Nederlands Fotomuseum Rotterdam.
www.nederlandsfotomuseum.nl
De Bom – Doe Maar
Tekst en muziek: Ernst Jansz
CarriÈre maken
(voordat de bom valt)
Werken aan m’n toekomst
(voordat de bom valt)
Ik ren door m’n agenda
(voordat de bom valt)
Veilig in het ziekenfonds
(voordat de bom valt)
En als de bom valt
Dan lig ik in m’n nette pak
Diploma’s en m’n cheques op zak
Mijn polis en mijn woordenschat, awoei
Onder de flatgebouwen van de stad naast jou
Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
‘k Heb jou nooit gekend
‘k Wil weten wie jij bent
‘k Wil weten wie jij bent
Ik ben verzekerd van succes, tegen brand en voor m’n leven
(voordat de bom valt)
Ik heb van alles maar geen tijd ook niet voor heel even
(voordat de bom valt)
Ik moet aan m’n salaris denken en aan mijn relaties
(voordat de bom valt)
Maar liever weet ik wie jij bent voordat het te laat is
(voordat de bom valt)
Want als de bom valt
Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
‘k Heb jou nooit gekend
‘k Wil weten wie jij bent
‘k Wil weten wie jij bent
Jij moet nog huiswerk maken
(voordat de bom valt)
Een diploma halen
(voordat de bom valt)
E is mc kwadraat
(voordat de bom valt)
Mit nach nebst nchts samt bei seit von zu zuwider entgegen außer aus
(voordat de bom valt)
“Laat maar vallen dan. Het komt er toch wel van. Het geeft niet of je rent”, zong Doe Maar in 1982 in ‘De Bom’. Gelukkig kreeg de legendarische band ongelijk. Tijdens de Koude Oorlog tussen het oosten en het westen werden kernbommen alleen maar gebruikt om angst aan te jagen, maar niemand haalde het in zijn hoofd De Bom echt te laten vallen en daarmee het einde van de wereld in te luiden. Iedereen was zich er veel te veel van bewust dat de verwoesting compleet zou zijn. Kernbommen markeerden het einde van de Tweede Wereldoorlog. We kennen allemaal de verhalen en beelden uit Japan.
Maar nucleaire bommen betekenen niet alleen dood en verderf. Ze betekenen ook werk. Fotograaf Paul Shambroom fotografeerde van 1992 tot 2001 onderdelen van de Amerikaanse nucleaire industrie. Mede door een ongekende openheid van de Amerikaanse militaire overheden – die sinds de aanslagen van 11 september 2001 weer helemaal is verdwenen – lukte het Shambroom om in zestien staten uitgebreid kernbommen, atoomonderzeeërs, bommenwerpers, commandocentra en wapenopslagplaatsen te fotograferen.
Naast de apparatuur, silo’s en werkruimtes fotografeerde hij de dagelijkse werkzaamheden van de aanwezige staf, waaronder bewakers, militaire staf, technici en schoonmaakpersoneel.
In 2003 publiceerde hij zijn met een groot formaat camera gemaakte, uiterst gedetailleerde kleurenfoto’s, met een relaas van zijn ervaringen in het boek ‘Face to Face with the Bomb. Nuclear Reality after the Cold War’. Het Nederlands Filmmuseum in Rotterdam toont in de tentoonstelling ‘Nuclear Realities . Images of The Bomb’ ongeveer vijftig van Shambrooms foto’s.
Naast dit werk staat ook dat van fotograaf Michael Light centraal. Hij lichtte uit Amerikaanse (overheids-)archieven de opnamen van Amerikaanse bovengrondse kernproeven uit de periode van 1945 tot 1962. In deze periode voerden de Verenigde Staten 216 bovengrondse en onderwaterkernproeven uit, de Sovjet Unie 217. In 1963 werd het moratorium over bovengrondse kernproeven van kracht. De VS voerden daarna nog 1054 ondergrondse kernproeven uit, de Sovjet-Unie nog 715.
Light kreeg toestemming om een selectie samen te stellen uit de archieven van de Los Alamos National Laboratory en de the U.S. National Archives in Maryland. Opvallend is dat zijn selectie ook voorheen geheim materiaal van de clandestiene Lookout Mountain Air Force Station in Hollywood bevat, waarover filmregisseurs, cameramensen en fotografen gezworen waren te zwijgen.
Light selecteerde alleen de negatieven waarop de ontploffingen zelf te zien zijn, en drukte ze zelf af. Zijn serie ‘100 Suns’ is een fascinerende en eerder esthetische dan angstaanjagende verzameling van ‘zonnen’ en ‘paddestoelen’, die allemaal een totaal ander uiterlijk hebben. Hopelijk leveren de nieuwe kernstaten hem niet meer fotomateriaal.
De tentoonstelling ‘Nuclear Realities . Images of The Bomb’ is tot 8 mei te zien in Nederlands Fotomuseum Rotterdam.
www.nederlandsfotomuseum.nl
De Bom – Doe Maar
Tekst en muziek: Ernst Jansz
CarriÈre maken
(voordat de bom valt)
Werken aan m’n toekomst
(voordat de bom valt)
Ik ren door m’n agenda
(voordat de bom valt)
Veilig in het ziekenfonds
(voordat de bom valt)
En als de bom valt
Dan lig ik in m’n nette pak
Diploma’s en m’n cheques op zak
Mijn polis en mijn woordenschat, awoei
Onder de flatgebouwen van de stad naast jou
Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
‘k Heb jou nooit gekend
‘k Wil weten wie jij bent
‘k Wil weten wie jij bent
Ik ben verzekerd van succes, tegen brand en voor m’n leven
(voordat de bom valt)
Ik heb van alles maar geen tijd ook niet voor heel even
(voordat de bom valt)
Ik moet aan m’n salaris denken en aan mijn relaties
(voordat de bom valt)
Maar liever weet ik wie jij bent voordat het te laat is
(voordat de bom valt)
Want als de bom valt
Laat maar vallen dan
Het komt er toch wel van
Het geeft niet of je rent
‘k Heb jou nooit gekend
‘k Wil weten wie jij bent
‘k Wil weten wie jij bent
Jij moet nog huiswerk maken
(voordat de bom valt)
Een diploma halen
(voordat de bom valt)
E is mc kwadraat
(voordat de bom valt)
Mit nach nebst nchts samt bei seit von zu zuwider entgegen außer aus
(voordat de bom valt)
Comments are closed.