De Euro-Enaer Eaglet, een tweepersoons vliegtuigje, heeft zijn eerste vluchten met succes volbracht. Vorige week woensdag vond de perspresentatie plaats.
,,Voor de faculteit is het natuurlijk maar een simpel kistje, maar dat het is opgebouwd uit vezelversterkte kunststof is interessant”, vindt ir. M.J.L. van Tooren.
De docent is drie dagen in de week als directeur uitgeleend aan Euro-Enaer, de producent van de tweezitter. Verder heeft de TU vijf procent van de aandelen van de jonge vliegtuigbouwer in handen. Van Tooren: ,,Dat is uniek, maar wel een manier om te verantwoorden dat wij er zoveel tijd, geld en moeite in steken. Wie weet komt er nu nog wat geld terug.”
Een faculteit die haar eigen afzetmarkt voor ingenieurs creëert? ,,Dat is een leuke bijkomstigheid, maar voorlopig zijn de andere voordelen groter. Er hebben op dit moment al zo’n 25 studenten aan dit project gewerkt. De meerwaarde van studenten die enthousiast zijn over vliegtuigbouw is groot.”
De Eaglet is een door de Chileense staatsfabriek Enaer ontwikkeld vliegtuigje. Maar omdat de Chileense autoriteiten niet in staat waren de certificering van een uit vezel-versterkt kunststof opgebouwd vliegtuig te verzorgen, dreigde het ontwerp nooit in productie te worden genomen. Een Nederlandse vliegtuigdealer zag kansen in het toestel, maar onderschatte de enorme certificerings-procedure. Via het Innovatiecentrum kwam hij uiteindelijk bij Lucht en Ruimtevaart terecht.
1 TU-investering in de lucht
Hobbyisten
,,Toen begon het grote zoeken naar geld, we hebben een business-plan geschreven en participanten gezocht. Vorig jaar juni was alles rond en konden we daadwerkelijk met de certificering beginnen”, aldus van Tooren.
Vroeger was het voldoende als het vliegtuig luchtwaardig was en de juiste materialen waren gebruikt. Maar voor certificering moet nu ook de ontwerp- en productieorganisatie aan strenge eisen voldoen. Daarbij wordt ook gekeken naar toeleveranciers. ,,Dat was nog een probleem, omdat eigenlijk alle onderdelen uit het buitenland komen. Veel komt uit Chili, waar ook het oorspronkelijke ontwerp vandaan komt.”
Omdat de Nederlandse overheid geen certificerings-overeenkomst met het Zuid-Amerikaanse land heeft, moest Eaglet zelf alle contacten aanzwengelen.
,,Eerst zei de Rijksluchtvaartdienst ‘dit kan helemaal niet, jullie zijn een paar hobbyisten’. Maar na het faillissement van Fokker heeft de RLD zich moeten aanpassen en nu is de samenwerking heel redelijk. En ook wij zien in dat de eisen die zij stellen terecht zijn.”
De nieuwe Nederlandse vliegtuigfabriek ziet grote afzetmogelijkheden voor de Eaglet. Zo is er concrete belangstelling uit Zuid-Amerika en Engeland. Van Tooren: ,,We verwachten ongeveer 125 toestellen per jaar te kunnenproduceren in onze fabriek in Den Helder. En we hebben eigenlijk geen enkele echte concurrent, er is veel behoefte aan een echt tweepersoons vliegtuig. Als dit aanslaat komt het geld om door te groeien vanzelf, dan kunnen we gaan denken aan een vierzitter.”
,,Voor de faculteit is het natuurlijk maar een simpel kistje, maar dat het is opgebouwd uit vezelversterkte kunststof is interessant”, vindt ir. M.J.L. van Tooren.
De docent is drie dagen in de week als directeur uitgeleend aan Euro-Enaer, de producent van de tweezitter. Verder heeft de TU vijf procent van de aandelen van de jonge vliegtuigbouwer in handen. Van Tooren: ,,Dat is uniek, maar wel een manier om te verantwoorden dat wij er zoveel tijd, geld en moeite in steken. Wie weet komt er nu nog wat geld terug.”
Een faculteit die haar eigen afzetmarkt voor ingenieurs creëert? ,,Dat is een leuke bijkomstigheid, maar voorlopig zijn de andere voordelen groter. Er hebben op dit moment al zo’n 25 studenten aan dit project gewerkt. De meerwaarde van studenten die enthousiast zijn over vliegtuigbouw is groot.”
De Eaglet is een door de Chileense staatsfabriek Enaer ontwikkeld vliegtuigje. Maar omdat de Chileense autoriteiten niet in staat waren de certificering van een uit vezel-versterkt kunststof opgebouwd vliegtuig te verzorgen, dreigde het ontwerp nooit in productie te worden genomen. Een Nederlandse vliegtuigdealer zag kansen in het toestel, maar onderschatte de enorme certificerings-procedure. Via het Innovatiecentrum kwam hij uiteindelijk bij Lucht en Ruimtevaart terecht.
1 TU-investering in de lucht
Hobbyisten
,,Toen begon het grote zoeken naar geld, we hebben een business-plan geschreven en participanten gezocht. Vorig jaar juni was alles rond en konden we daadwerkelijk met de certificering beginnen”, aldus van Tooren.
Vroeger was het voldoende als het vliegtuig luchtwaardig was en de juiste materialen waren gebruikt. Maar voor certificering moet nu ook de ontwerp- en productieorganisatie aan strenge eisen voldoen. Daarbij wordt ook gekeken naar toeleveranciers. ,,Dat was nog een probleem, omdat eigenlijk alle onderdelen uit het buitenland komen. Veel komt uit Chili, waar ook het oorspronkelijke ontwerp vandaan komt.”
Omdat de Nederlandse overheid geen certificerings-overeenkomst met het Zuid-Amerikaanse land heeft, moest Eaglet zelf alle contacten aanzwengelen.
,,Eerst zei de Rijksluchtvaartdienst ‘dit kan helemaal niet, jullie zijn een paar hobbyisten’. Maar na het faillissement van Fokker heeft de RLD zich moeten aanpassen en nu is de samenwerking heel redelijk. En ook wij zien in dat de eisen die zij stellen terecht zijn.”
De nieuwe Nederlandse vliegtuigfabriek ziet grote afzetmogelijkheden voor de Eaglet. Zo is er concrete belangstelling uit Zuid-Amerika en Engeland. Van Tooren: ,,We verwachten ongeveer 125 toestellen per jaar te kunnenproduceren in onze fabriek in Den Helder. En we hebben eigenlijk geen enkele echte concurrent, er is veel behoefte aan een echt tweepersoons vliegtuig. Als dit aanslaat komt het geld om door te groeien vanzelf, dan kunnen we gaan denken aan een vierzitter.”
Comments are closed.