Wetenschap

‘De cocktail klopte niet’

Delta bericht regelmatig over innovatieve ideeën met grote beloftes voor de toekomst. Maar wat is er een paar jaar later met het idee gebeurd? Hoe staat het bijvoorbeeld met de lantaarnpalen van professor Nico Baken?

Delta, 6 april 2006:

Al anderhalve eeuw staan er lantaarnpalen in Nederland. En wat doen ze? Ze geven licht, meer niet. Doodzonde, vindt prof.dr.ir. Nico Baken van de faculteit Elektrotechniek Wiskunde en Informatica. Samen met KPN, TNO en de bedrijven Lucent Technolgies en Tyco, maakte hij een revolutionaire lantaarnpaal, die via een glasvezelkabel een breedbandverbinding heeft met het internet en fungeert als wifi-antenne.

Wie op straat wil internetten met zijn eigen laptop kan in Zoetermeer zijn lol op. Je hoeft daar niet op zoek te gaan naar huizen waar de lan-verbinding niet is beveiligd, je kunt bij een van de twee speciale lantaarnpalen gaan staan die ook dienst doen als internetantennes. Via glasvezelkabels zijn ze aangesloten op een breedbandverbinding. Grote touch screens geven daarnaast informatie over de gemeente en het openbaar vervoer. En op een beeldscherm, dat aan de paal vastzit, verschijnen reclameboodschappen van lokale winkeliers. Dit pilotproject ‘streetlight’ is twee jaar geleden in Zoetermeer van start gegaan.

Volgens de bedenker, prof.dr.ir. Nico Baken zou er goed geld te verdienen zijn met zulke slimme palen. Mensen raken steeds meer gewend aan snelle internetverbindingen om hen heen. Er wordt daarom steeds meer glasvezelkabel onder de grond aangelegd. Lantaarnpalen zijn al voorzien van elektriciteit. Sluit ze aan op de glasvezels en je hebt een enorm draadloos netwerk, redeneerde hij twee jaar geleden.

Maar van een succesverhaal blijkt geen sprake. “Ik ben net iets voor het hoogtepunt van de glasvezelhype begonnen met het project”, meent Baken. Wat er aan het pilotproject schort, verwoordt hij enigszins cryptisch: “Je hebt te maken met de locatie die geschikt moet zijn, de diensten die je aanbiedt en de technologie die erbij komt kijken. Die cocktail moet kloppen. We kwamen er met onze businesscase niet uit. “

Maar had KPN, met wie Baken het project trok, niet meer moeten investeren om de palen op de markt te zetten? “Ze vonden het te riskant om er veel in te investeren”, aldus de uitvinder. “Toen ik begon met het project streetlight, zat KPN net in een financiële dip.”

Toch ziet Baken wel een toekomst voor de lantaarnpalen. “Het project waarbij we langs de snelweg palen aan het internet zouden verbinden is niet doorgegaan”, zegt hij. “Maar onthoud dit goed”, zegt hij haast profetisch: “Het gaat gebeuren. De mens wil straks altijd online zijn. Coax- en koperkabels kunnen de vraag dan niet meer aan. De komende tien â vijftien jaar worden de glasfibers uitgerold. De geesten van de politici zijn er nu alleen nog niet rijp voor. Politici kloten maar wat aan.”

Delta, 6 april 2006: